Αρχαιότητες Βενιζέλου / Νύχτα γίνονται τα στυγερά εγκλήματα

by/ 0 Comments / 0 View / 13/10/2021

Συνήθως βράδυ γίνονται τα στυγερά εγκλήματα. Μαύρα μεσάνυχτα μεταφέρονται μέλη του μνημειακού συνόλου από τον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης. Αδιάψευστος μάρτυρας οι φωτογραφίες που δημοσίευσε στα social media τα χαράματα της Τρίτης ο αρχιτέκτονας και κάτοικος της περιοχής Στράτος Μάνος.

“Ήταν μια σοκαριστική εικόνα η παλετοποίηση των σπαραγμάτων της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Μια πόλη κάτω από την πόλη ξηλώνεται μόνο και μόνο για να αυξηθεί το οικονομικό αντικείμενο του εργολάβου ενάντια σε όλες τις αξιολογήσεις της ελληνικής και διεθνούς επιστημονικής κοινότητας” μας λέει ο Σ. Μάνος. “Ακόμα και προχθές η επίτροπος της Κομισιόν Μαρίγια Γκαμπρέλ διέψευσε το χρονοδιάγραμμα και τόνισε ότι πρέπει να τηρούνται όλες οι ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις της Ε.Ε. και οι εθνικοί κανόνες, ιδίως όσον αφορά την αρχαιολογική προστασία” επισημαίνει, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι “οι καιροί απαιτούν την ενεργοποίηση των πολιτών. Κόντρα στη λαίλαπα των καιρών, πρέπει να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων”.

Την ίδια ώρα, ύστατη έκκληση στον πρωθυπουργό απευθύνει μέσω της ΑΥΓΗΣ ο πρώην δήμαρχος της Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης. “Ακόμα και την τελευταία στιγμή, απευθύνω έκκληση στον πρωθυπουργό να σταματήσει η μεταφορά των αρχαιοτήτων” λέει. “Δουλεύουν πυρετωδώς για να είναι συνεπείς προς ένα χρονοδιάγραμμα που έχουν αναγγείλει, το οποίο λέει ότι στο τέλος του 2023 θα λειτουργεί το μετρό” επισημαίνει και χαρακτηρίζει “πλήγμα αθεράπευτο για τον πολιτισμό της Θεσσαλονίκης” τη “λανθασμένη απόφαση που πήραν εξαρχής, να σηκώσουν τις αρχαιότητες αψηφώντας όλες τις εκκλήσεις των ειδικών από όλο τον κόσμο, εν πλήρη γνώση ότι για την εφαρμογή της μελέτης Βέττα, που είχε αρχίσει να υλοποιείται, δαπανήθηκαν γύρω στα 5 εκατ. ευρώ”. Προσθέτει επίσης ότι “όσες αρχαιότητες αποσπάστηκαν από τον σταθμό της Αγίας Σοφίας και επανατοποθετήθηκαν τελευταία τοποθετήθηκαν σε ένα επίπεδο υψηλότερο από την πραγματική τους θέση, γεγονός που δείχνει πόσο δύσκολη είναι η απομάκρυνση και επανατοποθέτηση χωρίς να δημιουργείται πλήγμα”.

“Ένα επιπλέον θέμα για το οποίο δεν έχουμε ακούσει τίποτα για το μετρό Θεσσαλονίκης”, επισημαίνει παράλληλα, “είναι η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου όλων των σταθμών. Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τη διαμόρφωσή τους απ’ όσο ξέρουμε και είναι μια υπόθεση που θα μας απασχολήσει έντονα το επόμενο διάστημα και φυσικά κοστίζει αρκετά”.

“Έχει αποσπαστεί σχεδόν όλη η μαρμάρινη πλακόστρωση της Decumanus Maximus και της Cardo” υπογραμμίζουν κύκλοι της Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης, επισημαίνοντας ότι “συνεχίζουν κυριολεκτικά νύχτα αυτό για το οποίο τους έχει καταδικάσει η διεθνής επιστημονική κοινότητα χωρίς να λαμβάνουν υπόψη ούτε τη σπουδαιότητα του μνημείου, ούτε τους Θεσσαλονικείς, ούτε τη χρονοκαθυστέρηση όλου του έργου του μετρό, ούτε την εκτόξευση του κόστους”.  Άλλωστε, όπως επισημαίνουν οι ίδιοι κύκλοι, “με την απάντηση της Κομισιόν επιβεβαιώθηκε ο παραπλανητικός ισχυρισμός της κυβέρνησης και της Αττικό Μετρό ότι δήθεν κινδυνεύει το έργο να απενταχθεί από τα κοινοτικά κονδύλια εάν δεν έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Απρίλιο του 2023. Και χωρίς ντροπή τον παραπλανητικό αυτό ισχυρισμό τον πρόβαλαν και στο ΣτΕ”.

Ιδιαίτερης σημασίας είναι επίσης η επισήμανση από την Κίνηση Πολιτών ότι “με τις μεθοδεύσεις αυτές προσπαθούν να δημιουργήσουν τετελεσμένο γεγονός ενόψει της συζήτησης στο ΣτΕ της νέας προσφυγής φορέων, ενώ θα μπορούσαν τουλάχιστον να αναμένουν την εκδίκαση της προσφυγής”.

Η προσφυγή του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΠΠΟΑ, της Πανελλήνιας  Ένωσης Συντηρητών Αρχαιοτήτων και της Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης έχει προσδιοριστεί να συζητηθεί στην Ολομέλεια του ΣτΕ στις 3 Δεκεμβρίου. Η αίτηση αναστολής που έχουν καταθέσει οι ίδιοι φορείς στο ΣτΕ δεν έχει ακόμα αντιμετωπιστεί. Με την παραπάνω αίτηση αναστολής οι φορείς ζητάνε να σταματήσουν οι εργασίες απόσπασης έως ότου εκδοθεί απόφαση από το δικαστήριο για την προσφυγή που εκκρεμεί.

“Κι ενώ η Αττικό Μετρό επί δύο χρόνια έκανε ό,τι μπόρεσε για να καταστρέψει την πρόοδο που είχε εκτελεστεί την περίοδο 2015 – 2019, καθυστερώντας το έργο και πληρώνοντας αποζημιώσεις στους εργολάβους γι’ αυτή την καθυστέρηση, τώρα ασχολείται με… νυχτερινές εργασίες” λέει από την πλευρά του ο Γιάννης Μυλόπουλος, πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό. “Νύχτα σηκώνουν το πιο σημαντικό μνημείο που βρέθηκε τα τελευταία χρόνια στη Θεσσαλονίκη. Νύχτα θα είναι όταν κι αυτοί θα φεύγουν. Να μου το θυμηθείτε…” σχολιάζει χαρακτηριστικά.

avgi.gr