Eπιχείρηση φίμωσης του Τύπου με αντισυνταγματική τροπολογία

by/ 0 Comments / 1 View / 23/03/2022

Με τροπολογία της τελευταίας στιγμής στο νομοσχέδιο για την καταπολέμηση της διαφθοράς, η κυβέρνηση των «αρίστων» απειλεί τις εφημερίδες με πρόστιμα που θα επιβάλλει το… Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο! • Με τις νέες διατάξεις παραβιάζονται άρθρα του Συντάγματος, αλλά και γίνονται αθέμιτες διακρίσεις μεταξύ ανωνύμων εταιρειών

Tο συνονθύλευμα τροπολογιών και διατάξεων που βαφτίστηκαν νομοσχέδιο καταπολέμησης της διαφθοράς κ.λπ. επέλεξε πληθώρα υπουργών, προκειμένου ο καθένας από αυτούς να στριμώξει εκεί τις δικές του χαριστικές, πελατειακές και ρουσφετολογικές διατάξεις με τη σκέψη (και) στις επόμενες εκλογές. Δεν θα μπορούσε λοιπόν να λείψει εδώ και η επιτομή της «καλής» νομοθέτησης, δηλαδή οι νυχτερινές τροπολογίες που προστέθηκαν στο νομοσχέδιο κατά της διαφθοράς.

Με τις υπογραφές πέντε υπουργών, μεταξύ αυτών και του κυβερνητικού εκπροσώπου Γ. Οικονόμου, κατατέθηκε η τροπολογία αποκλειστικά για τις εφημερίδες και τα έντυπα, που στο εξής θα υπόκεινται σε πλήρη έλεγχο και υπό την απειλή προστίμων. Με δυο λόγια, η τροπολογία που αλλάζει τους ισχύοντες νόμους και για την οποία δεν προηγήθηκε όχι απλώς διάλογος, αλλά ούτε καν ενημέρωση, προβλέπει ότι στο εξής όποια εφημερίδα ή έντυπο δεν έχει διευθυντή και διευθυντή σύνταξης που να είναι μέλη των επαγγελματικών σωματείων, θα πληρώνει πρόστιμο 10.000 ευρώ, το οποίο θα επιβάλλει το ΕΣΡ. Εάν η εφημερίδα ή το έντυπο εκδίδεται από εταιρεία, θα πρέπει να αναγράφεται ο εταίρος ή ο μέτοχος που κατέχει το 50%. Σε αντίθετη περίπτωση, πρόστιμο άλλα 10.000 ευρώ από το ΕΣΡ. Η είσπραξη των προστίμων θα γίνεται με απευθείας παρακράτηση του ποσού από το πρακτορείο διανομής Τύπου και μάλιστα θα προηγείται κάθε άλλη απαίτησης τρίτων. Κι όλα αυτά θα ισχύουν αποκλειστικά για τον έντυπο Τύπο.

Η κυβέρνηση σε μόνο μία τροπολογία παραβιάζει δύο άρθρα του Συντάγματος:

  1. Αρ. 14: Ο Τύπος είναι ελεύθερος. Η λογοκρισία και κάθε άλλο προληπτικό μέτρο απαγορεύονται. Στις παραγράφους του άρθρου ορίζεται το πώς προστατεύεται από τη δικαιοσύνη ένας πολίτης σε βάρος του οποίου υπήρξαν συκοφαντικά δημοσιεύματα.
  2. Αρ.15: Oι προστατευτικές για τον Τύπο διατάξεις του προηγούμενου άρθρου δεν εφαρμόζονται στον κινηματογράφο, τη φωνογραφία, τη ραδιοφωνία, την τηλεόραση και κάθε άλλο παρεμφερές μέσο μετάδοσης λόγου ή παράστασης. Η ραδιοφωνία και η τηλεόραση υπάγονται στον άμεσο έλεγχο του Κράτους. O έλεγχος και η επιβολή των διοικητικών κυρώσεων υπάγονται στην αποκλειστική αρμοδιότητα του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης που είναι ανεξάρτητη αρχή, όπως νόμος ορίζει.

Η τροπολογία επίσης ακυρώνει το νομικό καθεστώς προστασίας που ισχύει για τις Ανώνυμες Εταιρείες και σε καμιά περίπτωση (καλώς ή κακώς) δεν μπορεί μια ενδεχόμενη οικονομική ποινή/πρόστιμο στην εταιρεία να επιβαρύνει τις προσωπικές περιουσίες των μετόχων.

Ο Γ. Οικονόμου όπως και ο Μ. Βορίδης έσπευσαν να εξηγήσουν ότι όλα αυτά γίνονται για το καλό μας και προφανώς η κυβέρνηση με τον τρόπο αυτό θα μας προστατεύσει από τις κακόβουλες δημοσιεύσεις. Ο κ. Οικονόμου υποσχέθηκε ότι σύντομα θα γίνουν ρυθμίσεις και για την τηλεόραση και τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ, αλλά δεν εξήγησε την τόση νυχτερινή βιασύνη για τις εφημερίδες, χωρίς να προηγηθεί κανένας διάλογος, όπως επισήμαναν και οι βουλευτές της αντιπολίτευσης. Δεν είπε λέξη ο υπουργός, αλλά ούτε και ο κ. Βορίδης, για την ξαφνική εμπλοκή του ΕΣΡ με τον Τύπο. Όλες δε τις αντιρρήσεις τις απέδωσε στην… καχυποψία του ΣΥΡΙΖΑ.

Με τη δικαιολογία ότι έντυπα τύπου «Μακελειό» θα τιμωρηθούν για τα συκοφαντικά δημοσιεύματα, η κυβέρνηση αποφάσισε να εφαρμόσει μια οριζόντια διάταξη -όπως εύστοχα επισήμανε ο Γιάννης Ραγκούσης- που πιθανότατα θα λογοκρίνει αύριο κάθε αντιπολιτευτική φωνή στον Τύπο. Τα κανάλια εξάλλου τα έχει στο τσεπάκι της, φροντίζοντας με εξυπηρετήσεις, παροχές και νόμους τους επιχειρηματίες ιδιοκτήτες τους. Όσο κι αν στα λόγια διαβεβαιώνει ο κ. Οικονόμου για το αντίθετο, η ρύθμιση είναι σαφής. Ποιος εξάλλου μπορεί να πιστέψει ότι κάπου στο μέλλον η κυβέρνηση Μητσοτάκη θα υποχρεώσει τους μεγαλομετόχους των καναλιών να πληρώσουν πρόστιμα από τις δικές τους προσωπικές περιουσίες; Γιατί τότε μαύρο φίδι που τους έφαγε τους αρίστους!

​Ανακοίνωση της ΕΣΗΕΑ

Τον «έντονο προβληματισμό του για την επιλογή της κυβέρνησης να αλλάξει, με τροπολογία της τελευταίας στιγμής, το νομοθετικό πλαίσιο της αστικής ευθύνης για δημοσιεύματα των εφημερίδων», εξέφρασε με ανακοίνωσή του και το διοικητικό συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ. Η Ένωση επισημαίνει πως αν και μόλις πριν από μία εβδομάδα συναντήθηκαν με τον αρμόδιο υπουργό, δεν τους έκανε καν νύξη για τις κυβερνητικές προθέσεις. Η ΕΣΗΕΑ, συνεχίζει η ανακοίνωση, «υπήρξε πάντα υπέρ της διαφάνειας σε ό,τι αφορά την ιδιοκτησία και την ευθύνη περιεχομένου στα ΜΜΕ, ακόμη και με ονομαστικοποίηση των μετοχών, και στηρίζει κάθε προσπάθεια σε αυτήν την κατεύθυνση. Η συγκεκριμένη ρύθμιση, ωστόσο, αντιμετωπίζει το θέμα αποσπασματικά και ανεπαρκώς. Ειδικά σε μια εποχή που το φαινόμενο της βιομηχανίας αγωγών, διεθνώς αποκαλούμενο ως SLAPPs, λαμβάνει και στην Ελλάδα ανησυχητικές διαστάσεις, η εν λόγω ρύθμιση θα μπορούσε να απειλήσει τη βιωσιμότητα των ΜΜΕ, ειδικά των μικρότερων σε μέγεθος». Λέει και για το ΕΣΡ, ότι οι διατάξεις της τροπολογίας «εγείρουν θέματα και ως προς τη σκοπιμότητα και ως προς τη συνταγματικότητα της συγκεκριμένης διάταξης, καθώς εμπλέκει το ΕΣΡ σε ένα πεδίο άσχετο με τα ραδιοτηλεοπτικά θέματα».​

10 πρωινές παρατηρήσεις για τη νυχτερινή τροπολογία

  1. Από την κυβέρνηση άφησαν να διαρρεύσει χθες ότι, ουσιαστικά, η τροπολογία είναι «φωτογραφική» για τον Στέφανο Χίο και το Μακελειό. Δεν καταλαβαίνουν άραγε ότι αυτό, από μόνο του, είναι κωμικοτραγικό;
  2. Φυσικά και προκαλεί καχυποψία και σε αναγκάζει να ψάχνεις τις παγίδες. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι αυτή η κυβέρνηση δεν φημίζεται για την πίστη της στην ελευθερία του Τύπου, ενώ αντίθετα μας έχει ρίξει πολλές θέσεις στη διεθνή κατάταξη.
  3. Πώς είναι δυνατόν να ισχύει άλλο καθεστώς (νομικό, φορολογικό κτλ.) για μία Ανώνυμη Εταιρία που εκδίδει μία εφημερίδα από μία Ανώνυμη Εταιρία που κάνει, παράδειγμα, εισαγωγές ρούχων;
  4. Πολύ περισσότερο, πώς είναι δυνατόν να ισχύει άλλο καθεστώς (νομικό, φορολογικό κτλ.) για μία Ανώνυμη Εταιρία που διαθέτει μία εφημερίδα από μία Ανώνυμη Εταιρία που διαθέτει ένα ραδιόφωνο; Ο μέτοχος της πρώτης ΑΕ θα πληρώνει με την προσωπική περιουσία του ένα πρόστιμο, ενώ ο μέτοχος της δεύτερης ΑΕ δε θα πληρώνει τίποτε; Κι αν μια ΑΕ εκδίδει εφημερίδα και διαθέτει και κανάλι και site, τι θα συμβεί; Θα τιμωρείται η εφημερίδα; Κι αν τα ίδια μεταδίδει το κανάλι;
  5. Το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης είναι Ανεξάρτητη Αρχή που ασχολείται μόνο με τηλεόραση και ραδιόφωνο, αποκλειστικά με οπτικοακουστικό υλικό. Δεν έχει καμία, μα καμία, δικαιοδοσία για τις εφημερίδες. Θα αλλάξουν και το Σύνταγμα τώρα;
  6. Θεωρητικά και σύμφωνα με την προκήρυξη, τα μέλη του ΕΣΡ επιλέγονται λόγω της γνώσης τους και της εμπειρίας τους στα οπτικοακουστικά. Γι αυτό επιλέγονται, όχι για να κρίνουν εφημερίδες και έντυπα.
  7. Για να καταλογιστεί ένα πρόστιμο, πρέπει υποχρεωτικά να συνεδριάσει και να το αποφασίσει το ΔΣ του ΕΣΡ. Άλλος τρόπος δεν υπάρχει. Πώς θα γίνεται τώρα; Θα συνεδριάζει το ΕΣΡ και για τις εφημερίδες;
  8. Σε όλους όσοι δεν ενημερώθηκαν ποτέ για τη νυχτερινή τροπολογία, προσθέστε και το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. Και αυτό από τα δημοσιεύματα το πληροφορήθηκε.
  9. Είναι αστείο η κυβέρνηση Μητσοτάκη να προσπαθεί να μας πείσει πως έφερε την τροπολογία επειδή επιθυμεί, διακαώς, να υπάρχει διαφάνεια στα ΜΜΕ. Είναι η ίδια κυβέρνηση που έσπευσε στην αρχή της θητείας της να απαλλάξει τους ιδιοκτήτες των καναλιών από την υποχρέωση να καταθέτουν πόθεν έσχες! Υπενθυμίζουμε και την άλλη θολή τροπολογία που ψήφισε πριν από μήνες η κυβέρνηση για τα fake news στα ΜΜΕ. Fake news που ορίζονται κατά το δοκούν και όπως συμφέρουν την εξουσία.
  10. Σύμφωνα με την τροπολογία, μία εφημερίδα πρέπει υποχρεωτικά να έχει Διευθυντή και Διευθυντή Σύνταξης δημοσιογράφους, μέλη της ΕΣΗΕΑ ή κάποιας άλλης Ένωσης δημοσιογράφων. Δεν μπορεί δηλαδή κάποιος εκδότης να ορίσει ως διευθυντή της εφημερίδας του κάποιον της επιλογής του, ακόμα κι αν δεν είναι μέλος δημοσιογραφικής ένωσης; Στα ραδιοτηλεοπτικά ΜΜΕ, όπως και στα sites, διευθυντής και διευθυντής σύνταξης μπορεί να είναι οποιοσδήποτε. Ο ιδιοκτήτης (συνήθως εφοπλιστής, αν μιλάμε για κανάλι), μπορεί να ορίσει και καπετάνιο από τα καράβια του. Φαιδρή διάταξη.

ΣΥΡΙΖΑ: «Η ελευθερία της γνώμης δεν μπορεί να περιοριστεί από κανέναν Μητσοτάκη»

Έντονη η αντίδραση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, εντός και εκτός Βουλής, για την τροπολογία της νύχτας: «Αντιλαμβάνεται [ο Κ. Μητσοτάκης] ότι πέφτει και θέλει να ελέγξει τα πάντα. Όμως στην προσπάθειά του αυτή, δεν καταλαβαίνει ότι το μόνο που κάνει είναι να επιταχύνει την πτώση του». Η ανακοίνωση επισημαίνει την εξόφθαλμη παραβίαση των άρθρων του Συντάγματος για τον Τύπο και το ΕΣΡ, αλλά και το απυρόβλητο των καναλιών, ραδιοφώνων και σάιτ στην επιλεκτική κατά του έντυπου Τύπου διάταξη και καταλήγει: «Η ταύτιση φυσικών με νομικά πρόσωπα, που γίνεται επιλεκτικά μόνο για τις εφημερίδες, δημιουργεί ενδιαφέροντες συνειρμούς: Με τη λογική αυτή, οι μέτοχοι σε εκδοτικές εταιρίες με μεγάλα χρέη θα πρέπει να καλύπτουν από την προσωπική τους περιουσία τις οφειλές. Με λίγα λόγια και ένα τυχαίο παράδειγμα, ο κ. Μητσοτάκης θα έπρεπε να πληρώσει τα δανεικά και αγύριστα του Κήρυκα Χανίων ή ακόμα και της Ν.Δ. από την προσωπική του περιουσία». Τέλος, επισημαίνει και το ανήκουστο ότι δηλαδή το ιδιωτικό μονοπωλιακό πρακτορείο διανομής του Τύπου θα εισπράττει τα πρόστιμα στο όνομα του Δημοσίου.

efsyn.gr