Στην Επιτροπή της Βουλής το αντιδραστικό νομοσχέδιο Κεραμέως για τα ΑΕΙ – Σφοδρές αντιδράσεις από την αντιπολίτευση

by/ 0 Comments / 2 View / 03/02/2021

Στο πλήρες ξεδίπλωμα των αντιδραστικών ρυθμίσεων, κάποιες από τις οποίες είναι κομμένες και ραμμένες στα μέτρα των συμφερόντων της ιδιωτικής εκπαίδευσης, προχώρησε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, στην ομιλία της στην Επιτροπή της Βουλής για το νομοσχέδιο σχετικά με την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η Ν. Κεραμέως “ανακάλυψε” ότι υπάρχουν κέντρα “παραβατικότητας” στα ΑΕΙ, έκανε λόγο για πρόβλημα που είναι πανθομολογούμενο και ισχυρίστηκε πως τα όποια κρούσματα βίας εντός των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο με τη σύσταση πανεπιστημιακής αστυνομίας, την οποία προβλέπει το υπό κατάθεση νομοσχέδιο.

 

Από την πλευρά του, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Νίκος Φίλης, υπογράμμισε πως το κύριο πρόβλημα των πανεπιστημίων είναι η μειωμένη χρηματοδότηση και η υποστελέχωση, όχι η εγκληματικότητα, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση. “Τα όποια -περιθωριακά και πάντοτε κατακριτέα- φαινόμενα βίας στα πανεπιστήμια έχουν εδώ και χρόνια αξιοποιηθεί (με τη βοήθεια πολλών ΜΜΕ) για να δημιουργήσουν στην κοινωνία μια καθαρά επικοινωνιακή εικόνα «άντρων ανομίας”, τόνισε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ.

 

Η εισήγηση της Ν. Κεραμέως

 

“Υπάρχουν δύο δρόμοι”, είπε η Ν. Κεραμέως. Και συνέχισε: 1) Να κάνουμε πως όλα βαίνουν καλώς στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο. Ότι δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Αλλά προφανώς δεν είναι αυτή η πραγματικότητα. Γιατί αν ήταν αυτή η πραγματικότητα, τότε γιατί κορυφαία ΑΕΙ της χώρας μας επιλέγουν να κάνουν σημαντικές εκδηλώσεις τους ΕΚΤΟΣ πανεπιστημιακού χώρου, όπως ο εορτασμός 100 χρόνων, η αναγόρευση σημαντικών προσωπικοτήτων ως επίτιμων διδακτόρων. 2) Και υπάρχει και ο άλλος δρόμος: Να αναγνωρίσουμε ότι υπάρχει πρόβλημα – ΟΧΙ σε όλα τα Πανεπιστήμια της χώρας, αλλά ότι υπάρχουν συστημικές εστίες παραβατικότητας σε Πανεπιστήμια της χώρας που αμαυρώνουν την εικόνα του Ελληνικού Πανεπιστημίου, που προσβάλλουν το εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό του, που εμποδίζουν την ανάπτυξη του Πανεπιστημίου. Και να ξαναζητήσουμε από κοινού τις λύσεις.

 

Προχωρώντας περαιτέρω, υπεραμύνθηκε της καταφανώς αντισυνταγματικής ρύθμισης που καταργεί στην πράξη το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων: “Δύο είναι οι βασικές εναλλακτικές: α) να αφήσουμε το θέμα αποκλειστικά στα Πανεπιστήμια. Μια λύση που εφαρμόζεται δεκαετίες ολόκληρες, μια λύση που προτείνει και το ΚΙΝΑΛ, μια λύση που έχει αποτύχει. Ανοίγω εδώ μία παρένθεση: υπάρχει θεωρητικά και μια άλλη λύση, αυτή που έχει προτείνει πρώην Υπουργός Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, να αφήσουμε δηλαδή το θέμα στο ρωμαλέο φοιτητικό κίνημα.. δεν θα το σχολιάσω περαιτέρω”.

 

Σε ό,τι αφορά το θέμα της διάρκειας φοίτησης, η υπουργός αναλώθηκε στην απαρίθμηση όλων των στερεότυπων που κατά καιρούς αναμασά η παράταξη της προκειμένου να επιχειρηματολογήσει για ένα ζήτημα που δεν συνιστά πρόβλημα για τη λειτουργία των ΑΕΙ. Μάλιστα, δεν δίστασε να συνδέσει το θέμα των φοιτητών που δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους στον προβλεπόμενο χρόνο με το ζήτημα της ανεργίας: “Στόχος μας είναι η βελτίωση του ρυθμού αποφοίτησης και η γρηγορότερη ενσωμάτωση ανθρώπινου δυναμικού στην αγορά εργασίας” είπε η υπουργός και πρόσθεσε: “Στη χώρα μας επικρατεί το εξής παράδοξο: βρισκόμαστε στο ζενίθ ως προς τον αριθμό φοιτητών, στο ναδίρ ως προς το ποσοστό/ρυθμό αποφοίτησης. Είμαστε δεύτεροι με 7,14% του πληθυσμού να φοιτά σε κάποιο Πανεπιστημιακό ίδρυμα (όταν ο μέσος όρος είναι 3,9%), ενώ τελευταίοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε ποσοστό αυτών που καταφέρνουν να αποφοιτήσουν, με μόλις 9,17% ετήσιο ρυθμό αποφοίτησης (όταν ο μέσος όρος ΕΕ είναι 24%)”.

 

Σε σχέση με το ζήτημα της εισαγωγής, η κ. Κεραμέως υπεραμύνθηκε των επιλογών της οι οποίες έχουν στόχο τη δημιουργία σχολών δύο ταχυτήτων αλλά και τη δραστική μείωση του αριθμού των εισακτέων στα ιδρύματα: “Σήμερα εισάγονται φοιτητές ακόμη και με βαθμό 0,6 στα 20, ενώ σχεδόν το 30% των φοιτητών δεν αποφοιτά ποτέ”, σημείωσε η υπουργός και πρόσθεσε πως με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις “δίνουμε μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία στα Πανεπιστήμια να καθορίζουν όρους εισαγωγής σε αυτά. ΕΒΕ λοιπόν ως ποσοστό, όχι ως απόλυτο αριθμό. ΕΒΕ που τίθεται από κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα ως ποσοστό επί του μέσου όρου των επιδόσεων όλων των υποψηφίων του ίδιου επιστημονικού πεδίου”.

 

Και συμπλήρωσε: “Προβλέπουμε για πρώτη φορά τη δυνατότητα να υποβάλει ένας υποψήφιος 2 μηχανογραφικά: ένα για εισαγωγή μέσω πανελλαδικών σε ΑΕΙ και ένα για εισαγωγή σε δημόσιο ΙΕΚ μέσω απολυτηρίου και άλλων κριτηρίων. Υπογραμμίζουμε τις εναλλακτικές για τους νέους μας. Εμείς ως πολιτεία χτίζουμε για τους νέους μας επιλογές, εναλλακτικές διαδρομές. Και εκείνοι κάνουν τις επιλογές τους με βάση τις κλίσεις, τις δεξιότητες και τις προτιμήσεις τους”.

 

Νίκος Φίλης: Λείπουν 3.000 πανεπιστημιακοί δάσκαλοι; Ας προσλάβουμε 1.030 ειδικούς φρουρούς!

“Η Ελλάδα είναι η δεύτερη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση μετά την Κύπρο σε αριθμό αστυνομικών, αναλογικά με τον γενικό πληθυσμό της. Να προσλάβουμε λοιπόν τώρα άλλους 1.030 ειδικούς φρουρούς από την εκλογική περιφέρεια του κ. Χρυσοχοΐδη, για να… πιάσουμε την πρώτη θέση!”, τόνισε ο Νίκος Φίλης. Και συνέχισε: “Τότε, να προσλαμβάνουμε και μια χιλιάδα αστυνομικούς για κάθε χώρο που κάποια στιγμή γίνεται κάποια παρανομία; Να ιδρύσουμε και αστυνομίες σχολείων, πλατειών, γυμναστηρίων και ό,τι άλλο βάλει ο νους της ΝΔ;”.

 

“Τα όποια -περιθωριακά και πάντοτε κατακριτέα- φαινόμενα βίας”, συμπλήσωσε, “στα πανεπιστήμια έχουν εδώ και χρόνια αξιοποιηθεί (με τη βοήθεια πολλών ΜΜΕ) για να δημιουργήσουν στην κοινωνία μια καθαρά επικοινωνιακή εικόνα «άντρων ανομίας». Άκουγα το πρωί την εισηγήτρια της ΝΔ στο νομοσχέδιο περί πανεπιστημιακής αστυνομίας (ξεκίνησε η συζήτησή στη Βουλή) και από την γλαφυρή περιγραφή θα νόμιζε κανείς ότι παρακολουθεί ντοκιμαντέρ για την ιταλική μαφία!”.

 

Μιχάλης Χρυσοχοΐδης: Ανίκανοι οι Πρυτάνεις στην αντιμετώπιση των προβλημάτων των ιδρυμάτων τους

 

 

Ως… σωτήρας των ΑΕΙ επιχείρησε να εμφανιστεί ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μ. Χρυσοχοΐδης. Σε μια ούτως ή άλλως παράδοξη ομιλία, εφόσον σε νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ τίθεται ως αρμόδιος ο υπουργός που έχει την ευθύνη των κατασταλτικών μηχανισμών, ο Μ. Χρυσοχοΐδης επιχείρησε να εμφανίσει τα ΑΕΙ της χώρας ως κέντρα ανομίας, τα οποία ο ίδιος απάλλαξε από τη βία… Επιπλέον, προχώρησε σε απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς για το ακαδημαϊκό προσωπικό της χώρας, αφού είπε πως δεν είναι ικανοί να χειριστούν τα ζητήματα των ιδρυμάτων τους.

 

 

“Τα Πανεπιστήμια είναι αυτοδιοίκητα, αλλά όχι χωρίς τον κοινό έλεγχο, ούτε χωρίς τη δυνατότητα κριτικής των πεπραγμένων τους”, είπε ο Μ. Χρυσοχοΐδης. Στο πλαίσιο αυτό, χαρακτήρισε τους πανεπιστημιακούς ως αποτυχημένους: “Έχουν αποτύχει στην αντιμετώπιση της βίας με πρώτα θύματα τους ίδιους, είναι δυστυχώς μια τρύπα στο κράτος δικαίου και η πολιτεία είναι δυο φορές υπεύθυνη αν κάτσει με σταυρωμένα χέρια”.

 

Ο υπουργός επέμεινε πως μέχρι να αναλάβει τα καθήκοντα του επικρατούσε το χάος κι αυτός επέβαλλε την τάξη: “Η κατάργηση του ακαταδίωκτου, του ατιμώρητου, που πολλοί το λένε άδικα κατάργηση του ασύλου, βοήθησε στο να μειωθούν σημαντικά όχι τόσο οι παραβατικές, αλλά οι καθαρά εγκληματικές συμπεριφορές και στην ΑΣΟΕΕ και στο Μετσόβιο, και στις φοιτητικές εστίες και στου Ζωγράφου και στην Θεσ/νικη. Γιάφκες, ναρκωτικά, παρεμπόριο, ορμητήρια κάθε είδους καταργήθηκαν. Αυτά καταργήθηκαν, το άσυλο στους εγκληματίες. Ποιο άσυλο ιδεών πειράχτηκε; Τι έγινε ένα χρόνο; Εμποδίστηκαν οι ιδέες ή οι ναρκοέμποροι, και όσοι είχαν σπορ να καίνε κάδους, λεωφορεία και αστυνομικούς κάθε Σαββατοκύριακο; Δηλαδή αποκαταστάθηκε μια στοιχειώδης λειτουργία στα Ιδρύματα και τους γύρω χώρους”.

Σφοδρές αντιδράσεις από την αντιπολίτευση

Μ. Τζούφη: Η κυβέρνηση υψώνει -μεταφορικά και κυριολεκτικά- φραγμούς στα ΑΕΙ

“Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας υψώνει -μεταφορικά και κυριολεκτικά- φραγμούς στην εισαγωγή των μαθητών στα δημόσια ΑΕΙ και μεθοδεύει τον αποκλεισμό 20.000 μαθητών από την τριτοβάθμια εκπαίδευση”, τόνισε η Μερόπη Τζούφη στη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Παράλληλα, σημείωσε πως “η ίδρυση της πανεπιστημιακής αστυνομίας δεν δικαιολογείται από τη συχνότητα και την ποινική αξία των όποιων, μεμονωμένων, περιστατικών”, ενώ υπογράμμισε πως η Σύνοδος των Πρυτάνεων, οι Σύγκλητοι των ΑΕΙ και η μεγάλη πλειοψηφία της πανεπιστημιακής κοινότητας έχουν εκφράσει την κάθετη αντίθεσή τους στην εγκατάσταση αστυνομικής δύναμης εντός των ιδρυμάτων.

Η αναπλ. τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αναφέρθηκε και στα επιχειρησιακά κέντρα επιτήρησης και παρακολούθησης που ιδρύει το υπουργείο Παιδείας και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, με συστήματα καταγραφής, συναγερμούς και παρακολούθηση των επικοινωνιών -μέχρι και της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας- των καθηγητών και των φοιτητών. Επίσης, υπογράμμισε πως η κυβέρνηση εχθρεύεται τη νέα γενιά, για την οποία προβλέπει διώξεις, φυλακίσεις και πρόστιμα όταν αυτή αντιδρά.

Π. Σκουρλέτης: Σταματήστε να υπονομεύετε τα πανεπιστήμια και να σπρώχνετε πελατεία στα ιδιωτικά κολέγια

«Ειλικρινά, δεν ξέρω ποιος σας εμπνέει περισσότερο, ο κ. Πισσαρίδης ή ο Όργουελ; Νομίζω και οι δύο. Διότι το σύστημα ελέγχου και καταγραφής κάθε είδους επικοινωνίας, που θέλετε να επιβάλετε μέσα στα πανεπιστήμια, οδηγεί σε καταστάσεις οργουελικές. Δεν έχουν σε τίποτα να κάνουν με την παράδοση, με τις αξίες του ευρωπαϊκού δυτικού πολιτισμού, με το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων,  με την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών. Κα υπουργέ πέστε μου, για κοιτάξτε  ξανά τα πρακτικά από την ομιλία σας, μία φορά χρησιμοποιήσατε τον όρο “ελεύθερη διακίνηση Ιδεών”;

Προσπεράσατε σε πάθος, υπερασπιζόμενη την αστυνομική παρουσία και τον ίδιο τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη. Όλα αυτά ταιριάζουν πάρα πολύ με την οπτική με την οποία βλέπετε τα πράγματα. Σας ενοχλεί, ποτέ δεν συμφιλιωθήκατε με την ιδέα της μαζικοποίησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα, που πράγματι ήταν ένα μέσο για να μπορέσει κάποιος να ξεπεράσει ταξικούς φραγμούς», αναφέρει ο Πάνος Σκουρλέτης κατά την τοποθέτησή του στη Βουλή.

Τρία ερωτήματα του Χρ. Βερναρδάκη προς την υπ. Παιδείας

 

Τα ακόλουθα τρία ερωτήματα απηύθυνε στην υπουργό Παιδείας ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Χριστόφορος Βερναρδάκης στην παρέμβασή του στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων κατά τη συζήτηση του Σ/Ν του υπουργείου Παιδείας:

 

 

“Πρώτο ερώτημα: Το Ν/Σ στο άρθρο 12 ορίζει ότι τοποθετούνται ηλεκτρονικά και λοιπά συστήματα ασφαλείας μέσα επιτήρησης ήχου και εικόνας σε όλους τους χώρους -εσωτερικούς και εξωτερικούς των πανεπιστημίων. Γνωμοδότηση της αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων έχετε; Έκθεση συνεπειών που να είναι συμβατή με τον ευρωπαϊκό κανονισμό προστασίας προσωπικών δεδομένων έχετε; Υπάρχει τέτοια διαβούλευση ή ερώτηση προς την αρμόδια ανεξάρτητη αρχή; Και θα μου πείτε γιατί. Διότι όταν φέρατε το νομοθέτημα με τις κάμερες όπου θα μπορούσε η τηλεκπαίδευση να περνά μέσα από κάμερες μας λέγατε εδώ ότι υπάρχει και η γνωμοδότηση της αρμόδιας ανεξάρτητης αρχής η οποία βεβαίως ΔΕΝ υπήρχε εξού και δεν κατατέθηκε ποτέ! Άρα: Έχετε τέτοια γνωμοδότηση ή διαβούλευση με την αρχή; Εάν ναι τότε οφείλετε να την καταθέσετε.

 

Δεύτερο ερώτημα

 

Πόσα περιστατικά βίας και ανομίας έχουν καταγραφεί από τότε που καταργήθηκε το πανεπιστημιακό άσυλο; Δηλαδή από το Σεπτέμβριο του 2019. Η αστυνομία από τότε έχει το ελεύθερο να εισέρχεται στους πανεπιστημιακούς χώρους. Για να δούμε τελικώς εάν όντως νομοθετείτε με βάση την εξαίρεση, διότι για εξαίρεση μίλησε και ο Υ.προ.πο και η Υ. Παιδείας. Δώστε τα περιστατικά για τα οποία έχει χρειαστεί επέμβαση αστυνομίας. Διότι αν είναι π.χ. 3 ή 5 τότε υπάρχει προφανές πρόβλημα ιδεοληψίας από πλευράς σας! Σημαίνει ότι δε στηρίζεστε σε πραγματικά περιστατικά αλλά σε ιδεολογική ανάγνωση της πραγματικότητας. Περιμένω την υπουργό να μας απαντήσει συγκεκριμένα.

 

Τρίτο ερώτημα

 

Θα μειώσετε τους εισακτέους κατά 20,000 περίπου. Αυτό νομοτελειακά θα οδηγήσει σε συρρίκνωση τμημάτων πανεπιστημίων και κυρίως θα πλήξει τα περιφερειακά ιδρύματα. Έχετε κάνει κάποια μελέτη σκοπιμότητας; Κάποια οικονομοτεχνική μελέτη που να λέει ποια τμήματα θα θιγούν και σε ποιες περιφέρειες; Αν αυτή η ρύθμιση έχει μακροπρόθεσμες επιδράσεις στην ελληνική, στην περιφερειακή οικονομία; Το έχετε κάνει αυτό; Διότι το 2019 όταν μαζί με το πανεπιστημιακό άσυλο καταργήσατε και 35 τμήματα επικαλεστήκατε επιχειρήματα όπως ότι δεν είχαν μελέτη σκοπιμότητας, δεν είχαν τη συναίνεση των τοπικών κοινωνιών, ήταν άγνωστο τι γινόταν με δείκτες απασχόλησης , δείκτες βιωσιμότητας αυτών των τμημάτων. Πείτε μας λοιπόν τώρα έχετε κάνει αυτές τις μελέτες σκοπιμότητας; Γνωρίζετε για ποια τμήματα πρόκειται; Για ποια περιφερειακά πανεπιστήμια; Έχετε συνεννοηθεί με τις τοπικές κοινωνίες; ”

Left.gr