Το φιλόδοξο σχέδιο της Κομισιόν για μείωση των εκπομπών έως το 2050

by/ 0 Comments / 0 View / 15/07/2021

Η Ευρωπαϊκή Ενωση πρέπει να αυξήσει το ποσοστό της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές που χρησιμοποιεί και να περιορίσει την κατανάλωση ενέργειας μέχρι το 2030 στο πλαίσιο του σχεδίου που παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εκπλήρωση φιλόδοξων στόχων μείωσης των εκπομπών, που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Η Κομισιόν προτείνει αναθεώρηση των κανόνων που διέπουν τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, που καθορίζουν με ποια ταχύτητα η Ενωση θα πρέπει να αυξάνει την χρήση των πηγών, όπως ο άνεμος, η ηλιακή ενέργεια και η βιομάζα.

Στόχος είναι η θέσπιση νομικά δεσμευτικών στόχων για τη μείωση των εκπομπών των «27» κατά 55% μέχρι το 2030, με βάση τα επίπεδα του 1990, και την εξάλειψή τους μέχρι το 2050.

Αυτό θα σημαίνει αύξηση του κόστους εκπομπής άνθρακα για θέρμανση, μεταφορές και κατασκευές, φορολόγηση καυσίμων αεροπορικών μεταφορών υψηλού άνθρακα και καύσιμα αποστολής που δεν έχουν φορολογηθεί όπως επίσης χρέωση των εισαγωγέων στα σύνορα για τον άνθρακα που σχετίζεται με την παραγωγή προϊόντων, όπως το τσιμέντο, ο χάλυβας και το αλουμίνιο.

Για την εκπλήρωση του μακροπρόθεσμου στόχου του 2050, η Κομισιόν θέτει έναν περισσότερο φιλόδοξο ενδιάμεσο στόχο για την Ε.Ε. ώστε να αυξήσει το μερίδιο της ανανεώσιμης ενέργειας στο 40% της τελικής κατανάλωσης του 2030, από 20% το 2019.

Αυτό αντικαθιστά προηγούμενο στόχο για 32% μερίδιο ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μέχρι το 2030, προς εκπλήρωση του οποίου ήδη οδεύει η Ενωση, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Κομισιόν.

Η πρόταση για τα οχήματα

Οι Βρυξέλλες προτείνουν τη μείωση στο μηδέν των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από νέα οχήματα στην Ε.Ε. από το 2035, το οποίο ουσιαστικά θα οδηγήσει στην διακοπή των πωλήσεων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων από αυτή την χρονολογία, προς όφελος των 100% ηλεκτρικών κινητήρων.

Η Επιτροπή εκτιμά πως το μέτρο θα συμβάλει στην επίτευξη των κλιματικών στόχων αλλά «θα ωφελήσει επίσης τους πολίτες με τη μείωση του ενεργειακού κόστους και τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα».

Τα μέτρα ακολουθούν μια βασική αρχή: να καταστήσουν πιο ακριβές τις ρυπογόνες επιλογές και πιο ελκυστικές τις πράσινες για 25 εκατομμύρια επιχειρήσεις και σχεδόν μισό δισεκατομμύριο άτομα.

Όμως, η αυτοκινητοβιομηχανία ανησυχεί για έλλειψη σημείων φόρτισης και για έναν βιομηχανικό μετασχηματισμό που θα μπορούσε να προκαλέσει αιμορραγία στις θέσεις εργασίας.

«Να πείσουμε για να μην έχουμε μαζική αντίσταση»

«Η Ευρώπη ήταν η πρώτη ήπειρος που δήλωσε ότι θα είναι ουδέτερη από το κλίμα το 2050 και τώρα είμαστε οι πρώτοι που θέσαμε έναν συγκεκριμένο οδικό χάρτη στο τραπέζι», δήλωσε η Πρόεδρος Ουρσούλα ντε ντερ Λέιν.

Η Επιτροπή πρέπει να πείσει ότι το σχέδιο της, το οποίο θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια αύξηση των λογαριασμών καυσίμων και θέρμανσης για τα νοικοκυριά, είναι «δίκαιο και αλληλέγγυο» αλλιώς «η αντίσταση θα είναι «μαζική», προειδοποίησε ο αντιπρόεδρος Φρανς Τίμερμανς.

Ωστόσο, οι επικρίσεις συνεχίζονται και τα φτωχότερα κράτη – μέλη είναι επιφυλακτικά για πολιτικές που θα αυξήσουν το κόστος για τον καταναλωτή, ενώ οι περιοχές που εξαρτώνται από μονάδες παραγωγής ενέργειας και ορυχεία με καύση άνθρακα θέλουν εγγυήσεις για περισσότερη στήριξη.

Η διεύρυνση της αγοράς άνθρακα που προτείνουν οι Βρυξέλλες εγείρει φόβους για κοινωνικές συνέπειες και σφοδρές αντιδράσεις, όπως αυτές από το κίνημα των «κίτρινων γιλέκων» στη Γαλλία.

Έως και δύο χρόνια μπορεί να διαρκέσουν οι εγκρίσεις

Σημειώνεται πως τα μέτρα θα πρέπει να εγκριθούν από τα κράτη – μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σε μια διαδικασία, που μπορεί να διαρκέσει δύο χρόνια.

Διπλωμάτης της Ε.Ε. σχολίασε πως η επιτυχία του πακέτου θα εξαρτηθεί από το εάν είναι ρεαλιστικό και κοινωνικά δίκαιο, χωρίς να αποσταθεροποιεί την οικονομία. «Ο στόχος είναι να βάλουμε την οικονομία σε νέο επίπεδο, όχι να την σταματήσουμε», δήλωσε.

Το σχέδιο της Κομισιόν παρουσιάστηκε λίγες μέρες μετά την τραγωδία στην Καλιφόρνια που είδε μία από τις υψηλότερες θερμοκρασίες που καταγράφηκαν στη γη, την τελευταία σειρά από βάναυση κύματα θερμότητας που έπληξαν τη Ρωσία, τη Βόρεια Ευρώπη και τον Καναδά.

Efsyn.gr