Γαλλία / Κατώτερος των προκλήσεων ο κλιματικός νόμος του Μακρόν

by/ 0 Comments / 0 View / 10/05/2021

Ψηφίστηκε μεν, δεν ικανοποίησε δε. Ο λόγος για τον Κλιματικό Νόμο της γαλλικής κυβέρνησης, που ψηφίστηκε την Τρίτη, 4 Μαΐου, από τη Βουλή. Μάλιστα οι επικρίσεις δεν προέρχονται μόνο από τις οικολογικές οργανώσεων αλλά και από θεσμούς όπως το Εθνικό Συμβούλιο Οικολογικής Μετάβασης, το Οικονομικό, Κοινωνικό και Περιβαλλοντικό Συμβούλιο ή το Συμβούλιο του Κράτους. Όλοι μιλούν για κείμενο που ενώ ισχυρίζεται ότι “κάνει ρήξεις στη γαλλική κοινωνία”, ωστόσο αποδεικνύεται κατώτερο των περιστάσεων. Και μάλιστα κατώτερο και των νέων ορίων που έθεσε η Ευρωπαϊκή Ένωση, που πλέον έχει αυξήσει στο 55% (από 40%) τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ώς το 2030 – η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει ότι θα προτείνει μέτρα για την επίτευξη του νέου στόχου, ομολογώντας, στην ουσία, ότι… άνθρακες ο “θησαυρός” του πολυδιαφημισμένου Κλιματικού Νόμου.

Παρ’ όλα αυτά, η κυβέρνηση, διά στόματος της υπουργού Οικολογικής Μετάβασης Μπαρμπαρά Πομπιλί, επιμένει ότι ο νόμος για το Κλίμα και την Ανθεκτικότητα, που μένει να επικυρωθεί στις αρχές Ιουνίου και από τη Γερουσία, αποτελεί “σημείο αναφοράς” και “παγκόσμια πρωτιά”, “πρακτική οικολογία”, “πραγματική πολιτιστική ανατροπή”.

Τον ενθουσιασμό της δεν συμμερίζονται πάντως ούτε ο προκάτοχός της Νικολά Ιλό, που έκανε λόγο για “χρησιμοποίηση του μικρότερου κοινού παρονομαστή”, ούτε ο επικεφαλής του ευρωψηφοδελτίου των Οικολόγων (13,5%) Γιανίκ Ζαντό, που αναφέρθηκε σε “πράσινη εξαπάτηση, greenwashing, απέναντι στον επείγοντα χαρακτήρα της κλιματικής αλλαγής”.

Μετά από 110 ώρες συζητήσεων στη Βουλή (όντως ρεκόρ), ψηφίστηκε μόνο από τους κυβερνητικούς βουλευτές: 332 υπέρ, 77 κατά και 145 αποχές. Σύμφωνα με την εξειδικευμένη δημοσιογράφο της Λε Μοντ Οντρέ Γκαρίκ, ο νόμος “θα έχει σίγουρα επιπτώσεις στη ζωή των πολιτών αλλά όχι αρκετές για την επίτευξη των κλιματικών μας στόχων”. Σοσιαλιστές και κομμουνιστές, καθώς και πρώην μέλη της κυβερνητικής πλειοψηφίας που πρόσκεινται στον πρώην υπουργό οικολογικής μετάβασης, Ν. Ιλό, παρά τις “κάποιες δειλές προόδους”, καταψήφισαν, επικρίνοντας ένα κείμενο που “δείχνει ότι κάνει αλλά υποκρίνεται”, ένα “κείμενο επικοινωνίας” κ.ο.κ.

Τα 7 κεφάλαια και τα 218 άρθρα προβλέπουν ενδεικτικά την κατάργηση κάποιων εσωτερικών αερογραμμών όταν είναι δυνατή η ίδια διαδρομή με τρένο διάρκειας κάτω των 2,5 ωρών. Εισάγουν το αδίκημα της “οικοκτονίας”, προωθούν μέτρα υπέρ του ποδηλάτου, ρυθμίζουν ορισμένες διαφημίσεις, ωστόσο δεν δικαιώνουν τα μέλη της Σύμβασης των Πολιτών, π.χ. σε ό,τι αφορά τα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα ή άλλα ρυπογόνα προϊόντα – απαγορεύεται μόνο η διαφήμιση της ενέργειας από ορυκτά καύσιμα, κάτι που θα ισχύσει έναν χρόνο μετά από την επίσημη υιοθέτηση του νόμου…

Ήδη πάντως στις 29 Μαρτίου, 110.000 πολίτες σε όλη τη Γαλλία διαδήλωσαν την αντίθεσή τους σε έναν νόμο που θεωρούν ότι δεν ανταποκρίνεται στα κλιματικά διακυβεύματα. Έτσι, τώρα, οργανώσεις όπως η Greenpeace και το Δίκτυο Δράση για το Κλίμα καταγγέλλουν την κυβέρνηση για “κλιματικό κυνισμό” και καλούν ξανά σήμερα σε “πορεία για το κλίμα”.

Πάντως η κυβέρνηση ξέρει ότι έχει… περάσει κάτω από τον πήχη που η ίδια έβαλε, ενόψει μάλιστα και της ευθυγράμμισης με τις νέες Οδηγίες της πράσινης πολιτικής της Ε.Ε. Η εταιρεία Boston Consulting Group, που η ίδια έχει προσλάβει για να αποτιμήσει τις δράσεις της για το κλίμα στην πενταετία, σημειώνει στα συμπεράσματά της “ότι είναι δύσκολο να επιτευχθεί ο στόχος για μείωση πάνω από 40% ώς το 2030 χωρίς αλλαγή παραδείγματος”. Κάτι που “απαιτεί μαζικές επενδύσεις, τάξης μεγέθους πολύ μεγαλύτερης από ό,τι σήμερα σχεδιάζεται, και / ή μια πιο επιθετική απανθρακοποίηση των ενεργειακών τομέων”…

Avgi.gr