Cosco / Παμπειραϊκό μέτωπο προσφυγών κατά των φαραωνικών και επιζήμιων έργων

by/ 0 Comments / 0 View / 20/08/2021

Με κοινή αίτηση ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας και αίτηση αναστολής εργασιών κατά των υπουργικών αποφάσεων με τις οποίες αδειοδοτήθηκαν περιβαλλοντικά τα έργα της COSCO, κατά παράβαση της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας περιβάλλοντος, στο λιμάνι του Πειραιά, υπερασπίζονται την πόλη τους 24 στελέχη της Αυτοδιοίκησης των πειραϊκών δήμων.

Συνυπογράφουν μεταξύ άλλων, ο δήμαρχος Κερατσινίου – Δραπετσώνας Χρ. Βρεττάκος, ο δήμαρχος Περάματος Γ. Λαγουδάκης, ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης στον Δήμο Πειραιά Ν. Μπελαβίλας, ο τέως αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γ. Γαβρίλης, ο τέως αντιπεριφερειάρχης Νήσων Αττικής Π. Χατζηπέρος, περιφερειακοί, δημοτικοί και κοινοτικοί σύμβουλοι από την Πειραϊκή έως το Πέραμα, ενώ εκπροσωπούνται η Σαλαμίνα και η Αίγινα.

Οι προσφεύγοντες εντοπίζουν βουνό παραβάσεων σε κυβερνητικές αποφάσεις από το τέλος του 2019 έως σήμερα. Κορυφαία περίπτωση χαρακτηρίζουν την εκ των υστέρων κατάθεση, μόλις πριν από λίγες εβδομάδες από την COSCO της υποχρεωτικής κατά τον νόμο -όπως και από τη Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και Ελληνικού Δημοσίου- Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ).

Η ΣΜΠΕ κατετέθη για έγκριση ενώ τα μισά από τα έργα τα οποία περιλαμβάνει βρίσκονταν σε εξέλιξη ή είχαν ολοκληρωθεί. Τα έργα λιμενικών επεκτάσεων απλώνονται σε μήκος ακτογραμμής 11 χλμ. στην ακτή αυτή, που αποτελεί τη μοναδική έξοδο στη θάλασσα της πόλης του Πειραιά, η οποία έχει πληθυσμό 500.000 κατοίκων.

Όπως υπογραμμίζουν, από το 2014 που έκλεισε η συμφωνία με την COSCO, η κινέζικη εταιρεία απέφυγε να υποβάλει προς έγκριση τις απαραίτητες περιβαλλοντικές μελέτες και μελέτες διαχείρισης, παρότι αυτό απαιτήθηκε και από την τελική σύμβαση παραχώρησης η οποία υπεγράφη το 2016. Η COSCO, αμέσως μετά την εγκατάστασή της, ξεκίνησε χωρίς εγκρίσεις να εκτελεί μία δεκάδα έργων, μεταξύ των οποίων και ο μεγάλος προβλήτας κρουαζιέρας.

Μετά τις έντονες διαμαρτυρίες κατατέθηκαν στην Αυτοδιοίκηση ημιτελή σχέδια για διαβούλευση, ενώ κάποια από τα έργα είχαν ολοκληρωθεί ή εξελιχθεί σε μεγάλο βαθμό. Οι δε εγκρίσεις για τα περισσότερα σχέδια εκκρεμούν. Η εταιρεία στοχεύει να αναπτύξει τον Πειραιά ως homeport, αλλά ταυτόχρονα η αμφιλεγόμενη κατασκευή της νέας προβλήτας χρηματοδοτείται σχεδόν αποκλειστικά από την Ευρωπαϊκή  Ένωση με το 95% του προϋπολογισμού της.

Εξηγούν ότι ο γιγαντιαίος προβλήτας δημιουργεί μία νέα λιμνολεκάνη 500 στρεμμάτων μέσα στη θάλασσα, εκ των οποίων τα 150 είναι επιχωματώσεις. Βρίσκεται σε επαφή με τον αρχαιολογικό χώρο του αρχαίου Κονώνειου Τείχους της κλασικής Αθηναϊκής Δημοκρατίας και προσβάλλει βάναυσα το τοπίο του ιστορικού λιμανιού. Η τεχνική κατασκευής με χρήση τοξικών βυθοκορημάτων από τον βυθό του λιμανιού δημιουργεί ταυτόχρονα πρόβλημα θαλάσσιας ρύπανσης, τόσο σημαντικό ώστε διακόπηκε με απόφαση του ΣτΕ.

Υπενθυμίζουν ότι η χρηματοδοτούμενη από την Ευρωπαϊκή  Ένωση ιδέα του homeport στον Πειραιά, η οποία είχε αναπτυχθεί από το 2004 με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, σχεδιάστηκε από τον τότε κρατικό οργανισμό του λιμανιού και υιοθετήθηκε από την COSCO για να προσελκυστούν Giga Cruisers.  Όμως, ουδέποτε υπήρξαν νόμιμες περιβαλλοντικές εγκρίσεις, η δε βιωσιμότητα του έργου στηρίζεται σε παλαιές προβλέψεις ανάπτυξης της κρουαζιέρας, οι οποίες δεν επιβεβαιώθηκαν. Αντίθετα η κρουαζιέρα στον Πειραιά έμεινε στάσιμη και στη συνέχεια κατέρρευσε κατά την πανδημία Covid-19.

Βαριές θα είναι και οι επιπτώσεις του γιγαντιαίου κέντρου logistics στην καρδιά της πόλης, σε επαφή με κατοικίες, σχολεία και μονάδα υγείας ,παρότι το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής (2014) προέβλεπε να κατασκευαστεί μακριά από τις κατοικημένες περιοχές, στις παρυφές της Αθήνας. H COSCO επέλεξε να το κρατήσει μέσα στο λιμάνι σε επαφή με τις συνοικίες του Πειραιά και για λόγους οικονομίας στις μεταφορές, αλλά και γιατί φαίνεται ότι επιχειρεί να διατηρήσει όλες τις λειτουργίες της ενοποιημένες πίσω από τους φράχτες του λιμανιού, σε μία τεράστια «αυτόνομη» ζώνη χωρίς ουσιαστικό έλεγχο.

Στα προβληματικά έργα κατατάσσεται και η χωροθέτηση διαλυτηρίων πλοίων στο αρχαίο λιμάνι της Σαλαμίνας, τα οποία θα καταστρέψουν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους της Αττικής, το πεδίο της ναυμαχίας της Σαλαμίνας του 5ου αιώνα π.Χ.

Avgi.gr