Τείχος άρνησης για σημαντική αύξηση στον κατώτατο μισθό

by/ 0 Comments / 0 View / 22/03/2022

Χριστίνα Κοψίνη

Οι εκπρόσωποι του ΣΕΒ και του ΣΕΤΕ κυρίως κατέστησαν σαφές ότι η όποια αύξηση στα κατώτατα όρια δεν επιτρέπεται να καλύψει τον πληθωρισμό «για να μην προκαλέσει σπιράλ διαδοχικών αυξήσεων και υπονομεύσει την παραγωγικότητα».

Τείχος άρνησης σε αυξήσεις πάνω από 3%-4% ύψωσαν χθες οι εργοδοτικές οργανώσεις (ΣΕΒ, ΣΕΤΕ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ) κατά τη συνάντηση που είχαν και με τη ΓΣΕΕ στο πλαίσιο της διαδικασίας διαβούλευσης για την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού.

Το σοκ που προκάλεσε στην εγχώρια και τη διεθνή αγορά ο πόλεμος στην Ουκρανία έφερε στην επιφάνεια όλα τα κλισέ για την επίδραση αύξησης των μισθών στον πληθωρισμό, όταν τον Φεβρουάριο καταμετρήθηκε στο 7,2% και συνεχίζει την ανοδική πορεία του, καταβυθίζοντας την αγοραστική δύναμη των μισθωτών πέρα και από το καταγεγραμμένο, στις μετρήσεις του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ (-12%).

Χθες οι εκπρόσωποι του ΣΕΒ και του ΣΕΤΕ κατέστησαν σαφές ότι η όποια αύξηση στα κατώτατα όρια δεν επιτρέπεται να καλύψει τον πληθωρισμό «για να μην προκαλέσει σπιράλ διαδοχικών αυξήσεων και υπονομεύσει την παραγωγικότητα».

Με το κλασικό επιχείρημα για την ενίσχυση του πληθωρισμού από ενδεχόμενη αύξηση των τιμών δεν διαφώνησαν ούτε οι εκπρόσωποι της ΕΣΕΕ και της ΓΣΕΒΕΕ, ενώ δεν έλειψαν και σκέψεις να συνυπολογιστεί το 2%, που καταβλήθηκε για τις απώλειες του ’21, αθροιστικά με τις αυξήσεις της τάξεως 3%-4% για το 2022.

Μάλιστα οι εργοδοτικοί φορείς αρνήθηκαν έστω και μία καταρχήν συμφωνία αναφορικά με τα εξής δυο θεσμικά αιτήματα που πρότεινε από την πλευρά της ΓΣΕΕ ο διευθυντής του Ινστιτούτου Εργασίας, Χρήστος Γούλας, ο οποίος αιτιολόγησε με στοιχεία τη θέση της Συνομοσπονδίας για επαναφορά του κατώτατου μισθού στα προ δεκαετίας επίπεδα των 750 ευρώ (μικτά).

Οι εργοδότες αρνήθηκαν να συνομολογηθεί από όλους τους πάλαι ποτέ «κοινωνικούς εταίρους» ότι πρέπει να επανέλθει η διαδικασία των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό των κατώτατων ορίων με εθνική γενική συλλογική σύμβαση εργασίας.

Αρνητικά αντιμετώπισαν και την πρόταση Γούλα σε μία καταρχήν συμφωνία για τήρηση της σύστασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με το νέο πλαίσιο κατώτατων μισθών και τις συλλογικές συμβάσεις στην Ε.Ε. που προβλέπει κάλυψη τουλάχιστον του 70% των μισθωτών από συλλογικές συμβάσεις εργασίας.

Διαφωνίες σημειώθηκαν και ως προς τα στοιχεία που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη για να υπολογιστεί το 70% της διαμέσου του μέσου μισθού. Η μεν ΓΣΕΕ εκτιμά ότι πηγή των στοιχείων πρέπει να είναι η Eurostat και οι μετρήσεις της ΕΛΣΤΑΤ, οι δε εργοδοτικοί φορείς προκρίνουν τα στοιχεία του ΕΦΚΑ και του Πληροφοριακού Συστήματος ΕΡΓΑΝΗ (στα οποία δεν εγγράφεται η αδήλωτη και ανασφάλιστη εργασία).

Ωστόσο, η μεγάλη, παρότι αναμενόμενη, διαφορά απόψεων δεν είναι αυτή που θα καθορίσει την τελική κυβερνητική απόφαση για τον νέο κατώτατο μισθό που θα ισχύσει από 1.5.2022. Ισως δε η σκληρή στάση των εργοδοτών να προσφέρεται και ως ευκαιρία προκειμένου να εμφανίσει ο υπουργός Εργασίας προφίλ περισσότερο φιλεργατικό, εισηγούμενος αυξήσεις που θα καλύπτουν σε μεγαλύτερο βαθμό την απώλεια της αγοραστικής δύναμης. Μια πρώτη ένδειξη θα δοθεί με την τελική έκθεση-πόρισμα που θα συντάξει το ΚΕΠΕ μέχρι τα τέλη του μήνα.

efsyn.gr