Στο 55% του 2019 ανήλθαν τα έσοδα

by/ 0 Comments / 0 View / 12/10/2021

Πλησιάζοντας στο τέλος της θερινής τουριστικής σεζόν αυξάνονται οι προσδοκίες για την επόμενη χρονιά καθώς οι προκρατήσεις κινούνται σε ασυνήθιστα υψηλά επίπεδα. Ωστόσο, απέχουμε σημαντικά από το να μετατραπούν σε κρατήσεις, καθώς πολλά θα κριθούν, όχι τόσο από την πανδημία αλλά από τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης και το βάθος των επιπτώσεων σε οικονομίες όπως αυτή της Μεγάλης Βρετανίας και της Γερμανίας, που είναι οι μεγαλύτερες αγορές για τον ελληνικό τουρισμό, ή της Πολωνίας, που ήταν η αγορά έκπληξη φέτος.

Οδεύοντας προς το τέλος της θερινής περιόδου, που σύμφωνα με τα στοιχεία θα «τραβήξει» μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου σε πολλές περιοχές, φαίνεται ότι τα έσοδα θα κλείσουν στο 55% αυτών του 2019, αν όχι και ψηλότερα, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις. Αυτό είχε αποτέλεσμα αρκετές ξενοδοχειακές μονάδες να αρχίσουν να αποπληρώνουν τα δάνεια τους, παρά το γεγονός ότι ήταν σε μορατόρια που λήγουν στο τέλος του χρόνου, καθώς είχαν την απαραίτητη ρευστότητα λόγω και κρατικών μέτρων στήριξης που έλαβαν.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μονάδες κατηγορίας 4 αστέρων και άνω, αν και είχαν πληρότητες που υπολείπονταν ή προσέγγισαν αυτές του 2019 -κοντά στο 70% τον Ιούλιο, 95% τον Αύγουστο και 90% τον Σεπτέμβριο- κατάφεραν να πιάσουν ή και να ξεπεράσουν τα έσοδα του 2019.

«Μια ζωή την έχουμε»

Οι λόγοι που πολλοί τουρίστες στράφηκαν προς τα ακριβότερα ξενοδοχεία ή και σε βίλες έχουν άμεση σχέση με την πανδημία. Οπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, η ανάγκη για ταξίδια, πιο ποιοτικές διακοπές και… παραπάνω υπερβολή σε φαγητό και διασκέδαση ήταν εντονότερη μετά από τα πολύμηνα lockdowns και τους σημαντικούς περιορισμούς δραστηριοτήτων σε όλες τις χώρες του κόσμου.

Αυτή η ανάγκη τροφοδοτήθηκε και από αβεβαιότητα για τον χειμώνα και το ενδεχόμενο επιβολής νέων, έστω και μικρότερης κλίμακας, περιορισμών. Φαίνεται ότι το «μια ζωή την έχουμε κι αν δεν την γλεντήσουμε»… μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες.

Σε ό,τι αφορά τις καλές επιδόσεις των ακριβών ξενοδοχείων υψηλών κατηγοριών οφείλονται και στην αντίληψη ότι σε αυτά υιοθετούνται και εφαρμόζονται αυστηρότερα υγειονομικά πρωτόκολλα. Το 2021 ανάδειξε και ένα πρόβλημα που θα αποτελέσει μεγάλη πρόκληση για τον ελληνικό τουρισμό τα επόμενα χρόνια: τη στελέχωση των ξενοδοχείων και όχι μόνο από εξειδικευμένο προσωπικό. Η ελληνική τουριστική βιομηχανία έχει στηριχτεί εν πολλοίς σε ανειδίκευτο προσωπικό που επιζητά ευκαιριακή απασχόληση (φοιτητές, συγγενικά πρόσωπα) για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.

Ωστόσο για να επιτευχθεί το στοίχημα της ποιοτικής αναβάθμισης, που αφορά όλο το φάσμα και όλες τις κατηγορίες του τουρισμού, θα πρέπει εκτός από υποδομές να γίνουν και επενδύσεις σε ανθρώπινο δυναμικό, δηλαδή σε αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης. Επιπρόσθετα, για να γίνουν ελκυστικά τα τουριστικά επαγγέλματα θα πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη ασφάλεια για τους εργαζόμενους, κάτι που έχει άμεσα σχέση με τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν αλλά και με το ύψος των αμοιβών.

efsyn.gr