Παίρνουν «φωτιά» τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

by/ 0 Comments / 1 View / 01/04/2022

Χριστίνα Παπασταθοπούλου

Με επίκληση στην αύξηση του κόστους των ναυτιλιακών καυσίμων, ήδη κάποιες εταιρείες έχουν προχωρήσει σε «αναπροσαρμογές» από τα μέσα Μαρτίου • Μονόδρομο τις χαρακτηρίζουν οι ακτοπλόοι, ζητούν μέτρα στήριξης • Προτείνουν προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στο 6% και επιστροφή του στο 13% όταν οι τιμές των καυσίμων πέσουν στα επίπεδα του περασμένου Δεκεμβρίου.

Νέες εκπλήξεις που αφορούν και πάλι το πορτοφόλι τους περιμένουν τις επόμενες ημέρες επιβάτες αλλά και οδηγούς οχημάτων που θα θελήσουν να ταξιδέψουν με τα πλοία για τη νησιωτική Ελλάδα, καθώς πολλές ακτοπλοϊκές εταιρείες προχωρούν σε αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, λόγω της πολύ μεγάλης αύξησης του κόστους των ναυτιλιακών καυσίμων. Στις γραμμές της Ραφήνας οι πληροφορίες λένε ότι οι αυξήσεις θα φτάσουν στο 12%, ενώ πιθανότατα τους επόμενους μήνες και ανάλογα με το πώς θα κυμανθούν οι τιμές των καυσίμων θα ακολουθήσουν και άλλες. Ωστόσο ήδη κάποιες ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν προχωρήσει από τα μέσα Μαρτίου σε αυξήσεις στις γραμμές από τον Πειραιά οι οποίες κυμαίνονται από 7% έως 10%.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα φυσικά θα αντιμετωπίσουν οι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών, αλλά και όσοι θέλουν να προγραμματίσουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές, αφού πλέον θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη. Μεγάλο θα είναι το πρόβλημα όμως και για τις μεταφορικές εταιρείες που εφοδιάζουν με τρόφιμα και καύσιμα τα νησιά. Ωστόσο μονόδρομο χαρακτηρίζουν τις αυξήσεις οι ακτοπλόοι, κάτω από τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί και όσο δεν λαμβάνονται μέτρα στήριξης των εταιρειών από την πολιτεία, διαφορετικά, όπως υποστηρίζουν, θα υπάρξει θέμα επιβίωσης των εταιρειών τους.

Σημειώνεται ότι στα τέλη Δεκεμβρίου 2021 η τιμή του ναυτιλιακού καυσίμου (χαμηλού θείου) που χρησιμοποιούν τα συμβατικά πλοία ήταν κοντά στα 570 ευρώ ο τόνος, ενώ πλέον κινείται πάνω από τα 1.000 ευρώ ο τόνος. Οσο για το ναυτιλιακό καύσιμο MGO που χρησιμοποιούν τα ταχύπλοα, τον Μάρτιο άγγιξε τα 1.250 δολάρια ο τόνος από 680 δολάρια που ήταν τον Δεκέμβριο του 2021.

Υπενθυμίζεται ότι οι μεγάλες ανατιμήσεις στα ναυτιλιακά καύσιμα και τα προβλήματα που ανακύπτουν από αυτές για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες ήταν το θέμα που κυριάρχησε στη συνάντηση που είχε πρόσφατα η νέα διοίκηση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) με τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη.

Ο νέος πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Σπύρος Πασχάλης, στη συνάντηση αυτή κατέθεσε την ανησυχία του για τις τιμές των καυσίμων κίνησης των πλοίων, λέγοντας πως πρέπει και οι δυο πλευρές (εταιρείες και κυβέρνηση) να προσπαθήσουν να βρουν λύσεις, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις αυξήσεις και να μειώσουν το λειτουργικό κόστος. Διαφορετικά, όπως είχε τονίσει, οι εταιρείες είναι αναγκασμένες να προχωρήσουν σε αυξήσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για επιβάτες και οχήματα, οι οποίες θα είναι υπέρογκες και ασήκωτες για τις τσέπες των πολιτών. Στις λύσεις που μελετούν οι εταιρείες και που κάποιες από αυτές ήδη έχουν λάβει, είναι η μείωση της ταχύτητας των πλοίων και η αραίωση δρομολογίων.

Στη συνάντηση αυτή οι ακτοπλόοι είχαν προτείνει στον υπουργό ανάμεσα στ’ άλλα να μπει πλαφόν στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων στη βάση της τιμής του περασμένου Δεκεμβρίου, προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στο 6% και επιστροφή του στο 13% όταν οι τιμές των καυσίμων πέσουν στα επίπεδα του περασμένου Δεκεμβρίου και άμεση καταβολή του μεγαλύτερου ποσού από τα 42 εκατομμύρια ευρώ που οφείλει το υπουργείο Ναυτιλίας στις ακτοπλοϊκές εταιρείες για δρομολόγια άγονων γραμμών τα οποία έχουν ήδη εκτελεστεί. Ο Γ. Πλακιωτάκης είχε δεσμευτεί να συζητήσει το θέμα και με τα συναρμόδια υπουργεία, ώστε να εξεταστεί δέσμη μέτρων τα οποία θα βελτιώσουν την κατάσταση, ωστόσο ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί κάτι επίσημα.

efsyn.gr