Πάει… σουπερμάρκετ ο πόλεμος στην Ουκρανία

by/ 0 Comments / 1 View / 12/04/2022

Αφροδίτη Τζιαντζή

Ακριβότερο κατά 35% το πασχαλινό τραπέζι σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Καταναλωτών, ενώ σε έρευνα του ΙΕΛΚΑ πάνω από το 80% περιμένει κι άλλες αυξήσεις σε ενέργεια και μεταφορές και περισσότερο από το 70% φοβάται ελλείψεις στα τρόφιμα. Το 67% περιμένει οι επιπτώσεις του πολέμου να συνεχιστούν και μετά το 2022.

Θυμό, φόβο, ανησυχία, αλλά όχι πανικό προκαλεί στους Ελληνες καταναλωτές ο πόλεμος στην Ουκρανία, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτών (ΙΕΛΚΑ), που πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 5-10 Απριλίου σε δείγμα 1.000 ατόμων. Ενάμιση μήνα μετά την έναρξη του πολέμου οι Ελληνες έχουν ήδη δει και νιώσει στην τσέπη τους τις ανατιμήσεις και το «πλαφόν» αγορών στα ράφια και τους φουσκωμένους λογαριασμούς στο ρεύμα, κάτι που αποτυπώνεται στα ευρήματα της κυλιόμενης έρευνας.

Η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών θεωρεί πιθανόν ότι θα υπάρξουν νέες αυξήσεις σε ενέργεια, μεταφορικά κόστη αλλά και σε συγκεκριμένα προϊόντα εξαιτίας του πολέμου (ποσοστό 85% και 87% αντίστοιχα) ενώ ελαφρώς λιγότεροι θεωρούν ότι θα υπάρξουν ελλείψεις σε είδη διατροφής (72%).

Μοιρασμένες είναι οι απόψεις των καταναλωτών σε θέματα επάρκειας, με λίγο λιγότερους από τους μισούς (46%) να απαντάνε ότι συμφωνούν με τη δήλωση «εμπιστεύομαι τα σουπερμάρκετ ότι φροντίζουν να μην υπάρξουν ελλείψεις στα ράφια». Μόλις το 13% διαφωνεί, ενώ το 42% ούτε συμφωνεί ούτε διαφωνεί. Αντίστοιχα στο θέμα προστασίας της δημόσιας υγείας εμπιστοσύνη στα σουπερμάρκετ δηλώνει το 39%, ενώ η πλειονότητα (46%) είναι αδιάφορη και ένα 15% δεν τα εμπιστεύεται.

Ενα ενδιαφέρον όσο και ανησυχητικό εύρημα είναι ότι οι περισσότεροι καταναλωτές εκτιμούν ότι οι επιπτώσεις του πολέμου θα επηρεάσουν την ελληνική αγορά και μετά το 2022 (67%), το 22% θεωρεί ότι θα μας επηρεάσει ώς τα τέλη του 2022 και μόλις το 5% συμμερίζεται την αισιόδοξη εκτίμηση ότι η κρίση θα ξεπεραστεί σε 2-3 μήνες. Οι περισσότεροι θεωρούν την κρίση του πολέμου σημαντικότερη από την πανδημία (39%), ενώ σταδιακά ο φόβος της πανδημίας έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα σε σύγκριση με την ανησυχία για τον πόλεμο.

Από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ απουσιάζει κάθε ερώτηση κριτικής για τις αυξήσεις στις τιμές, ωστόσο όπως δείχνει η τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Καταναλωτών για το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού, οι αυξήσεις στα είδη διατροφής είναι πλέον υπέρογκες, υπερβαίνοντας το μεσοσταθμικό 8,1% που κατέγραψε η ΕΛΣΤΑΤ για τον Μάρτιο. Σύμφωνα με το ΙΝΚΑ, το πασχαλινό τραπέζι φέτος θα είναι ακριβότερο κατά 35% σε σύγκριση με πέρυσι, με ένα μέσο ενδεικτικό κόστος τα 296 ευρώ για ένα τραπέζι από 6 ώς 8 άτομα (από 37 ώς 49,5 ευρώ το άτομο).

Πάνω από το 50% των εξόδων αφορά το κρέας, καθώς τα αμνοερίφια αναμένονται φέτος ακόμα πιο τσιμπημένα από πέρυσι (ενδεικτικά 130 ευρώ για ένα 10κιλο κατσίκι και σχεδόν 20 ευρώ για ενάμισι κιλό κοκορέτσι), ενώ αυξημένες είναι οι τιμές και στα φρέσκα λαχανικά και φρούτα, γαλακτοκομικά, αυγά, έλαια, άλευρα και ζάχαρη, ανεβάζοντας αναλογικά το κόστος των παραδοσιακών πασχαλινών εδεσμάτων (μαγειρίτσα, τσουρέκι, πασχαλινά αυγά και κουλούρια).

Τηλεδιάσκεψη ΙΝΚΑ για την ακρίβεια

Σε τηλεδιάσκεψη μέσω zoom καλεί σήμερα τις δευτεροβάθμιες ενώσεις και τα δίκτυα των οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών το ΙΝΚΑ, στις 7 μ.μ., με θέμα συζήτησης την ακρίβεια, την ενεργειακή κρίση, το ψήφισμα προς την κυβέρνηση, τις νομικές και πολιτικές ενέργειες κατά των ληστρικών υπερχρεώσεων στους λογαριασμούς ρεύματος. Ηδη το ΙΝΚΑ έχει ξεκινήσει διαδικασίες για ομαδικές αγωγές κατά των παρόχων που προβαίνουν σε αυθαίρετες ανατιμήσεις με βάση τις ρήτρες αναπροσαρμογής και καλεί την κυβέρνηση και τη ΡΑΕ να παρέμβουν.

EFSYN.GR