Ο(ργανισμός) Λ(ιμένος) Α(λεξανδρούπολης) ή τίποτα;

by/ Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ο(ργανισμός) Λ(ιμένος) Α(λεξανδρούπολης) ή τίποτα; / 4 View / 19/10/2020

Οι πρωθυπουργικοί πανηγυρισμοί για τα τέσσερα σχήματα που διεκδικούν τον στρατηγικό λιμένα, τα ερωτήματα για την κυβερνητική επιμονή στην πώληση πλειοψηφικού πακέτου αντί της υποπαραχώρησης δραστηριοτήτων και οι ανησυχίες για την απουσία δημόσιου ελέγχου σε μια στρατηγική για τη χώρα υποδομή.
Σε πανηγυρικό κλίμα ανακοινώθηκε την Παρασκευή ότι τέσσερα επενδυτικά σχήματα, ελληνικά και ξένα, διεκδικούν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Ισχυροί ελληνικοί επιχειρηματικοί όμιλοι, διεθνείς γνωστές επενδυτικές εταιρείες, αλλά και ο Οργανισμός Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) βρίσκονται ανάμεσα στους μνηστήρες τουλάχιστον του 67% του κεφαλαίου της εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ Α.Ε.). Θα ακολουθήσει αξιολόγηση από τους συμβούλους αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ για το ποιοι υποψήφιοι πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για φάση των δεσμευτικών προσφορών.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, αλλά και οι υπουργοί Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας και Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης εξέφρασαν την ικανοποίησή τους, ενώ ο πρωθυπουργός εκτίμησε ότι πρόκειται για «επένδυση η οποία θα καταστήσει την Αλεξανδρούπολη οικονομικό αλλά και γεωπολιτικό κέντρο». Η αναφορά Μητσοτάκη στη γεωπολιτική διάσταση της πώλησης αντανακλά το δημόσια εκφρασμένο ενδιαφέρον των ΗΠΑ -και διά του Μάικ Πομπέο που ήταν πρόσφατα στη χώρα μας- να αποκτήσουν άμεσο ή έμμεσο έλεγχο στις ενεργειακές (LNG) αλλά και τις στρατιωτικές χρήσεις του λιμανιού.

Πώς όμως φτάσαμε μέχρι εδώ και πώς ένα λιμάνι γεωστρατηγικής και γεωπολιτικής σημασίας, ο σπουδαιότερος εμπορικός κόμβος της Θράκης, φεύγει από τον δημόσιο έλεγχο;

Η κυβέρνηση, αφού φρόντισε το προηγούμενο χρονικό διάστημα να απαξιώσει πλήρως το μοντέλο των υπο-παραχωρήσεων δραστηριοτήτων που είχε επιλέξει η προηγούμενη κυβέρνηση για τα 10 περιφερειακά λιμάνια της χώρας, εν μέσω πανδημίας προχώρησε στην έναρξη των διαγωνιστικών διαδικασιών για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας και της Καβάλας, διατηρώντας μόνο για την τελευταία το μοντέλο της υποπαραχώρησης.

Δεν προβληματίστηκε ούτε από το γεγονός ότι το μοντέλο της υποπαραχώρησης είναι αυτό που κυριαρχεί στα περισσότερα ευρωπαϊκά λιμάνια (87% Δημόσιο, 7% ΣΔΙΤ, 6% ιδιώτες), αλλά ούτε και από πορίσματα μελετών και από εισηγήσεις ανθρώπων που γνωρίζουν πολύ καλά τη λιμενική πολιτική, που έδειχναν την υποπαραχώρηση ως την πιο συμφέρουσα λύση.

Επέλεξε το μοντέλο της πώλησης πλειοψηφικού πακέτου χωρίς να το απαιτούν οι θεσμοί, όπως για τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Και προκειμένου να δικαιολογήσει την επιλογή της, κυβερνητικά στελέχη έλεγαν ότι ο νόμος 4597/2019 του ΣΥΡΙΖΑ είχε φτιαχτεί στο πόδι, ήταν πρόχειρος και δεν προσέφερε απολύτως τίποτα.

Προβληματισμοί
Ωστόσο, λιμενικοί κύκλοι διατηρούν επιφυλάξεις για το κατά πόσο η πώληση του ΟΛΑ θα προσφέρει στην ελληνική οικονομία και διατυπώνουν στην «Εφ.Συν.» μια σειρά από προβληματισμούς:

■ Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, στον ΟΛΑ έχει παραχωρηθεί από το Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Αλεξανδρούπολης και του αλιευτικού καταφυγίου Μάκρης. Η εταιρεία έχει επίσης διοικητικές αρμοδιότητες επί του λιμένος Καμαριώτισσας Σαμοθράκης και του αλιευτικού καταφυγίου Θέρμων Σαμοθράκης. Οπότε ο έλεγχος όλων αυτών των λιμενικών υποδομών και των δραστηριοτήτων δημόσιου χαρακτήρα, όπως η ακτοπλοΐα, η αλιεία, κ.ά., με ιδιαίτερη σημασία για την τοπική κοινωνία, περνά πλέον στα χέρια του επενδυτή.

■ Δεν θα υφίσταται κανένας δημόσιος έλεγχος στον Οργανισμό. Εξάλλου από την άνοιξη του 2020, ο υπουργός Ναυτιλίας κατάργησε τη Δημόσια Αρχή Λιμένα (ΔΑΛ), ενώ την τελευταία περίοδο παρατηρούνται σημάδια απαξίωσης του έργου της ανεξάρτητης αρχής Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ).

■ Ταυτόχρονα, κίνδυνοι προκύπτουν για τις διεθνείς οικονομικές σχέσεις, όπως και για τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Η εμπειρία από το λιμάνι του Πειραιά, μετά την ιδιωτικοποίησή του, δείχνει ότι τα προβλήματα για τους χρήστες του λιμανιού και ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτό είναι πολλά.

■ Ακατανόητη χαρακτηρίζουν δε την πράξη της κυβέρνησης να πουλήσει ένα λιμάνι που βρίσκεται σε μια τόσο ευαίσθητη περιοχή της Ελλάδας σε ιδιωτική κοινοπραξία, της οποίας τα συμφέροντα μπορεί να εδράζονται σε άλλες χώρες.

Τα τέσσερα σχήματα που διεκδικούν το λιμάνι
1. QUINTANA INFRASTRU­CTURE & DEVELOPMENT. Ιδιωτική αμερικανική εταιρεία επενδύσεων χαρτοφυλακίου και διαχείρισης εταιρειών που επικεντρώνεται στους τομείς των ενεργειακών υποδομών, βιομηχανικής αγοράς και διαχείριση πόρων, συμπεριλαμβανομένων θαλάσσιων λιμένων και τερματικών, μεταφοράς και επεξεργασίας φυσικών πόρων.

2. Κοινοπραξία CAMERON S.A – GOLDAIR CARGO AE – ΒOLLORE AFRICA LOGISTICS. Συγκροτείται από την Cameron SA του Ομίλου Κοπελούζου, την Goldair, ελληνικό όμιλο εταιρειών στους τομείς του τουρισμού και των μεταφορών, και τον Ομιλο Bolloré, εισηγμένο στο χρηματιστήριο του Παρισιού που ελέγχεται από την αντίστοιχη οικογένεια. Η Bolloré Africa Logistics είναι η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφορών και εφοδιαστικής αλυσίδας στην Αφρική με παρουσία σε 42 λιμάνια.

3. Κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group-Euroports – EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Η Black Summit Financial Group είναι αμερικανική επενδυτική εταιρεία. Η Euroports είναι διεθνής εταιρεία λιμενικών υποδομών, με έδρα το Βέλγιο, που αναπτύσσει παγκόσμιες λύσεις θαλάσσιας εφοδιαστικής αλυσίδας. Η EFA GROUP αποτελεί όμιλο εταιρειών που κατασκευάζουν προϊόντα και συστήματα υψηλής τεχνολογίας και στους τομείς της αεροδιαστημικής, της άμυνας, της εσωτερικής ασφάλειας και άλλων βιομηχανικών τομέων. O Ομιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει πληθωρική παρουσία στους τομείς των υποδομών, τις ΑΠΕ, τη διαχείριση απορριμμάτων και ακινήτων.

4. ΟΛΘ Α.Ε. Εταιρεία εισηγμένη στο Χ.Α., λειτουργεί υπό τη διοίκηση της κοινοπραξίας Deutsche Invest Equity Partners GmbH (DIEP) / Terminal Link / Belterra από το 2018.

Efsyn.gr