Θαλασσοκράτορες

by/ 0 Comments / 0 View / 02/09/2021

της Χριστίνας Παπασταθοπούλου

Για «νομοθετικές αστοχίες» που είχαν πλήξει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού νηολογίου, οι οποίες όμως την περίοδο που πέρασε «αποκαταστάθηκαν», με αποτέλεσμα η ελληνική σημαία, εκτός από ποιοτική, να είναι πια άκρως ανταγωνιστική, κάνει λόγο ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), Θόδωρος Βενιάμης, στο εισαγωγικό του σημείωμα της Ετήσιας Εκθεσης της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) 2020-2021. Ιδιαίτερη αναφορά κάνει στην «κοινή δεδηλωµένη επιθυµία πολιτείας και ναυτιλίας για την αναβίωση της ναυτοσύνης στον τόπο µας», υπενθυμίζοντας τη συντονισμένη προσπάθεια ενημέρωσης και προσέλκυσης των νέων στο ναυτικό επάγγελμα που ξεκίνησε πριν από λίγους μήνες.

Αναφέρεται επίσης στις περιβαλλοντικές και νομοθετικές προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η ναυτιλία, υποστηρίζοντας ότι η ΕΕΕ είναι σταθερά προσηλωμένη στην προστασία του περιβάλλοντος και στην απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα. Ομως σε κάθε περίπτωση σημαντικότατο μερίδιο ευθύνης για την επίτευξη των στόχων αυτών ανήκει στους κατασκευαστές μηχανών πλοίων, στα ναυπηγεία και στους παραγωγούς και προμηθευτές καυσίμων, καθοριστική παράμετρος που δεν λαμβάνεται υπόψη.

Η έκθεση περιλαμβάνει ενδιαφέροντα στοιχεία, όπως ότι η Ελλάδα παραμένει η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως: Με στόλο 4.901 πλοίων οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 19,42% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε τόνους deadweight (dwt). Τo 2020 ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε περισσότερο από 4% φτάνοντας περίπου τα 364 εκατομμύρια τόνους dwt. Η Ελλάδα συνεχίζει να αυξάνει το μερίδιό της στον στόλο που ελέγχεται από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το 58% της χωρητικότητας της Ε.Ε. Περισσότερο από το ένα τρίτο του ελληνόκτητου στόλου ή 1.706 πλοία φέρουν σημαία κράτους-μέλους της Ε.Ε. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν:

● Το 30,25% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων.

● Το 14,64% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου.

● Το 15,58% του παγκόσμιου στόλου υγραεριοφόρων (LNG/LPG).

● Το 20,04% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.

● Το 9,53% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Συνεχίζουν να επενδύουν σε νεότευκτα πλοία: το 2020 οι ελληνικών συμφερόντων παραγγελίες ναυπήγησης ανήλθαν σε 104 πλοία (άνω των 1.000 gt) ή 14,36 εκατομμύρια τόνους dwt, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 10,99% της παγκόσμιας χωρητικότητας υπό παραγγελία. Η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,54 έτη) είναι χαμηλότερη από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου (9,87 έτη). Ο ελληνικός στόλος είναι ένας από τους πιο ασφαλείς παγκοσµίως, µε ποσοστό 0,44% του ελληνικού εµπορικού στόλου (µε βάση τον αριθµό πλοίων) και 0,50% (µε βάση τη χωρητικότητα) να εµπλέκεται σε ήσσονος σηµασίας ναυτικά ατυχήµατα.

Tο ελληνικό νηολόγιο αριθμεί 685 πλοία (άνω των 1.000 gt), των οποίων η χωρητικότητα ανέρχεται σε 37,98 εκατομμύρια gt. Ο στόλος υπό ελληνική σημαία κατατάσσεται στην 8η θέση διεθνώς και στη 2η θέση στην Ε.Ε. (σε όρους dwt). Σημειώνεται ότι στην περσινή έκθεση της ΕΕΕ το ελληνικό νηολόγιο αριθμούσε 706 πλοία (άνω των 1.000 gt), των οποίων η χωρητικότητα ανερχόταν σε 39,19 εκατομμύρια gt. Δηλαδή 21 πλοία κατέβασαν την ελληνική σημαία.

Στην έκθεση αναφέρεται ότι παρά την πανδημία η ελληνική ναυτιλία παραμένει ένας από τους βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας: Η πανδημία επηρέασε σοβαρά τις εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών, οι οποίες, παρότι μειώθηκαν κατά 20,16% σε σχέση με το 2019, ανήλθαν σε περίπου 13,81 δισεκατομμύρια ευρώ συνολικά για το οικονομικό έτος 2020.

efsyn.gr