ΕΛΣΤΑΤ / Έρχεται πληθωριστικό πλήγμα σε εκατομμύρια καταναλωτές

by/ 0 Comments / 0 View / 10/05/2022

Γιάννης Αγουρίδης

Διψήφιο πληθωρισμό αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα η Ελληνική Στατιστική Αρχή, την ώρα που οι καταναλωτές «κόβουν» έντρομοι από τις βασικές τους δαπάνες.

Για πρώτη φορά μετά από 28 χρόνια η Ελλάδα πρόκειται να καταγράψει ποσοστό άνω του 10% (10,7% τον Δεκέμβριο του 1994 και 10,9% για το σύνολο του έτους), και μάλιστα σε ένα περιβάλλον ενεργειακής κρίσης.

Ήδη, το υπουργείο Οικονομικών αναθεώρησε επί τα χείρω τις προβλέψεις του, προβλέποντας τώρα ότι ο πληθωρισμός θα ανέβει φέτος στο 5,6% (από πρόβλεψη 0,8% στον προϋπολογισμό).

Τα στοιχεία που υπάρχουν δείχνουν επιμονή, κάτι το οποίο θα μπορούσε να προκαλέσει πολλαπλά προβλήματα στην ελληνική οικονομία, την ώρα που χιλιάδες νοικοκυριά στενάζουν εξαιτίας της εντεινόμενης ακρίβειας.

Δυσμενή σενάρια

Παράλληλα, στο βασικό σενάριο της ΤτΕ ο πληθωρισμός είναι στο 5,2% και στο δυσμενές στο 7%. Σημειώνεται ότι έχουν καταγραφεί εκτιμήσεις για αυξήσεις το 2022 ακόμα και έως 11%. Σύμφωνα με το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, στο βασικό σενάριο ο πληθωρισμός θα ανέλθει στο 6,99% το 2022 και η ανάπτυξη στο 3,58%. Βάσει του ήπιου σεναρίου, η ανάπτυξη θα φτάσει στο 2,75% και ο πληθωρισμός στο 7,43%. Στο ακραίο σενάριο η ανάπτυξη αγγίζει το 2,21% με 11,01% πληθωρισμό. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ΔΝΤ βλέπει πληθωρισμό της τάξης του 4,5%.

Οι καταναλωτές κυνηγούν προσφορές

Την ίδια στιγμή, 8 στους 10 καταναλωτές κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο  Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) σε δείγμα 1.000 καταναλωτών, η οποία πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 5-10 Απριλίου 2022.

Ειδικότερα, ποσοστό 79% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγάει περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις. Εξάλλου, η μέση εξοικονόμηση των καταναλωτών από τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σούπερ μάρκετ σταθερά ξεπερνά το 13%.

Την ίδια στιγμή, ποσοστό 74% δηλώνει ότι κατευθύνεται σε οικονομικότερες ή φθηνότερες επιλογές προϊόντων, κάτι που αποδεικνύεται από την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το πρώτο τρίμηνο του 2022, η οποία πλησιάζει το 10%. Ποσοστό 61% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.

Αντίστοιχη είναι και η συμπεριφορά σε σχέση με την εξοικονόμηση στην κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος. Συγκεκριμένα, το 60% του κοινού δηλώνει ότι έχει μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ρεύματος. Πρόκειται άλλωστε και για τη δαπάνη με τη μεγαλύτερη ανατίμηση το τελευταίο διάστημα.

Περικοπές

Εκτός των βασικών αγαθών, εντονότερη είναι η τάση εξοικονόμησης χρημάτων στις δευτερεύουσες αγορές των καταναλωτών, όπως είναι οι αγορές για προσωπική φροντίδα, για είδη οικιακής βελτίωσης ή για αγορές παγίων. Συγκεκριμένα, το 75% δηλώνει ότι έχει αναβάλει αγορές για προσωπικά αντικείμενα, για ρούχα ή για είδη σπιτιού. Πρόκειται για μια τάση που συμπίπτει με μια χρονική συγκυρία κατά την οποία η αγορά ανέμενε μεγαλύτερη κίνηση λόγω και της εκπτωτικής περιόδου. Το 41% αποφεύγει να κάνει αγορές προκειμένου να έχει χρήματα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, μόλις το 16% του κοινού έχει αποταμιεύσει χρήματα τον τελευταίο χρόνο.

avgi.gr