Για ευκολότερες αποκοπές πιέζουν οι πάροχοι

by/ 0 Comments / 1 View / 09/05/2022

Με δεύτερη επιστολή ο Σύνδεσμός τους ζητά ρύθμιση για τους ανεξόφλητους λογαριασμούς πελατών που αλλάζουν εταιρία

Για ευκολότερες αποκοπές πιέζουν οι πάροχοι

Η απόφαση του ΣτΕ που δικαιώνει τους καταναλωτές και οι πολύχρονες πιέσεις των εταιρειών να ανακτήσουν το «όπλο» της αποκοπής ● Οι 150.000 απλήρωτοι λογαριασμοί του τελευταίου τετραμήνου και τα ερωτήματα για τη «χρησιμότητα» της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την είσπραξη της αναδρομικής επιδότησης που υποσχέθηκε η κυβέρνηση

Του ΑΡΗ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ

Μεγαλύτερο «ψαλίδι» για να κόβονται ακόμη περισσότερες συνδέσεις παροχής ηλεκτρισμού λόγω απλήρωτων οφειλών ζητά με επιστολή του προς το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ).

Με αλλεπάλληλα διαβήματα προς το υπουργείο ο Σύνδεσμος ζητά ρύθμιση, τονίζοντας ότι το «μοναδικό αποτελεσματικό εργαλείο για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών τέως πελατών» είναι η δυνατότητα να υποβάλουν «εντολή διακοπής» στην παροχή ρεύματος. Η διατύπωση αυτή υποδηλώνει ότι οι πάροχοι δεν έχουν βρει άλλον τρόπο να ελέγχουν με ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ τους εάν κάποιος υποψήφιος πελάτης είναι «κακοπληρωτής».

Παράνομες

Η δυσκολία αυτή στηρίζεται σε αντικειμενικά δεδομένα, εάν ληφθεί υπόψη ότι υπάρχουν ακόμη περίπου 2 εκατομμύρια μετρητές ρεύματος που αντιστοιχούν σε λάθος ή σε ανύπαρκτο ΑΦΜ. Το πρόβλημα αυτό είναι γνωστό, αλλά ίσως λυθεί τώρα με την ευκαιρία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την είσπραξη της αναδρομικής επιδότησης (18 έως 600 ευρώ) που υποσχέθηκε η κυβέρνηση τον Ιούνιο. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά:

■ Με βάση ρυθμίσεις στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, που ισχύει από το 2013 και τροποποιήθηκε το 2016, εάν κάποιος καταναλωτής είχε απλήρωτο λογαριασμό δεν μπορούσε πρακτικά να αλλάξει πάροχο, διότι ο τέως πάροχος είχε δικαίωμα να δώσει εντολή στον ΔΕΔΔΗΕ να διακοπεί η σύνδεση.

■ Ομως βιομηχανική επιχείρηση από τη Βόρεια Ελλάδα προσέφυγε τον Οκτώβριο του 2016 στο ΣτΕ και πέτυχε την απόφαση 1888 τον Σεπτέμβριο του 2020. Βάσει αυτής το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο έκρινε κατά πλειοψηφία παράνομες τις συγκεκριμένες προβλέψεις του Κώδικα Προμήθειας με το σκεπτικό ότι παραβιάζουν την αρχή της αναλογικότητας και περιορίζουν το δικαίωμα στην αλλαγή προμηθευτή ενέργειας.

■ Οπως ήταν φυσικό, οι εταιρείες ξεκίνησαν αμέσως να ασκούν πιέσεις για νέες ρυθμίσεις. Την εποχή εκείνη βέβαια δεν υπήρχαν ακόμη οι εξωφρενικές ρήτρες αναπροσαρμογής που οδηγούν τους τελευταίους μήνες σε εκατοντάδες χιλιάδες απλήρωτους λογαριασμούς. Υπήρχε όμως το φαινόμενο του «ενεργειακού τουρισμού» από κάποιους καταναλωτές που έβρισκαν τρόπους να αλλάζουν πάροχο αφήνοντας πίσω τους χρέη και υπήρχε επίσης η μόνιμη επιθυμία πολλών εταιρειών του κλάδου να αποφεύγουν κάθε ρίσκο στην άσκηση των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων.

■ Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ξεκίνησε διαβουλεύσεις για να προτείνει τις νέες ρυθμίσεις στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) και κατέληξε στη γνωμοδότηση 6 τον Ιούνιο του 2021.

Ο ΕΣΠΕΝ ζητά έκτοτε να λυθεί η εκκρεμότητα κατά τη διάρκεια δημόσιων συζητήσεων, αλλά προχώρησε και στην αποστολή επιστολών, με την τελευταία να έχει ημερομηνία 28 Απριλίου 2022 και την προηγούμενη στις 16/2/2022.

Στην τελευταία επιστολή τα μέλη του ΕΣΠΕΝ μιλούν σε δραματικό τόνο για «αφόρητες πιέσεις» στη ρευστότητα των εταιρειών και «ραγδαία επιδείνωση στην εμπρόθεσμη εξυπηρέτηση λογαριασμών». Την ώρα που μέσα από τις ρήτρες έχουν προκαλέσει τεράστιο πρόβλημα στους οικογενειακούς προγραμματισμούς αλλά και τις επιχειρήσεις, διαμαρτύρονται διότι «οι πελάτες έχουν πλέον τη δυνατότητα να προβούν σε καταγγελία της σύμβασής τους και σε αλλαγή προμηθευτή, δίχως να έχουν μεριμνήσει για την κάλυψη ή τον διακανονισμό των οικονομικών τους υποχρεώσεων».

Παράλληλα, όπως αναφέρουν, «οι προμηθευτές έχουν απολέσει τη δυνατότητα διεκδίκησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών των εν λόγω (τέως) πελατών τους μέσω της υποβολής εντολής απενεργοποίησης παροχής». Λένε ευθέως ότι «η υποβολή εντολής απενεργοποίησης από τους προμηθευτές είναι το μοναδικό αποτελεσματικό εργαλείο για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών τέως πελατών τους, καθώς η διαδικασία ανάκτησής τους μέσω της δικαστικής οδού, πέραν από εξαιρετικά χρονοβόρα είναι και ιδιαιτέρως επιβαρυντική για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη» και μιλούν για «τεράστιο συστημικό κίνδυνο αποσταθεροποίησης της ενεργειακής αγοράς, με δυσμενέστατες συνέπειες για τους καταναλωτές και την οικονομία συνολικά».

Κακοπληρωτές

Υπενθυμίζεται ότι ο πρόεδρος της Ενωσης Τεχνικών ΔΕΗ, Κώστας Μανιάτης, έχει δημοσίως ανακοινώσει ότι ο ΔΕΔΔΗΕ έχει λάβει από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο τουλάχιστον 150.000 εντολές διακοπής συνδέσεων λόγω απλήρωτων οφειλών. Είναι προφανές ότι ο αριθμός αυτός θα ήταν πολύ μεγαλύτερος εάν δεν είχαν κάποιοι τη δυνατότητα να αλλάζουν πάροχο αφήνοντας απλήρωτα χρέη. Κατά πληροφορίες, οι πάροχοι προσπάθησαν να βρουν τρόπο αλληλοενημέρωσης ώστε να αποφεύγουν νέους πελάτες που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν κακοπληρωτές, χωρίς να βρουν εύκολη λύση.

Ενδεικτικό της δυσκολίας είναι το γεγονός ότι σε σύνολο 7 εκατομμυρίων παροχών ρεύματος, τα 2 εκατομμύρια αντιστοιχούν σε λάθος ή σε ανύπαρκτο ΑΦΜ και για το πρόβλημα αυτό η ΡΑΕ έχει επιβάλει πρόστιμο 250.000 ευρώ στον αρμόδιο ΔΕΔΔΗΕ. Ενδέχεται όμως σε αυτό το πρόβλημα τη λύση να δώσει η ίδια η κρίση. Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι για να πληρωθεί η «αναδρομική επιδότηση» (τα ποσά των 18 έως 600 ευρώ για το διάστημα Δεκεμβρίου-Μαΐου) σε όσους χρεώθηκαν υπέρογκα, θα πρέπει κάθε ενδιαφερόμενος να μπει σε ηλεκτρονική πλατφόρμα και να δηλώσει/επικαιροποιήσει όλα τα ορθά στοιχεία της παροχής του.

efsyn.gr