Lobbying 97 εκ. ευρώ από τις εταιρείες υψηλής τεχνολογίας

by/ 0 Comments / 0 View / 31/08/2021

Οι μεγάλες εταιρίες τεχνολογίας δαπανούν περισσότερα από 97 εκατ. ευρώ για να κάνουν lobbying στην Ευρώπη. Μια κλαδική σύγκριση των 10 κορυφαίων εταιρειών σε διάφορους κλάδους δείχνει ότι οι κολοσσοί της τεχνολογίας έχουν πλέον μεγαλύτερη δύναμη άσκησης πίεσης από ό,τι οι φαρμακευτικές, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ή οι χρηματοπιστωτικές βιομηχανίες!

Παρά τον ποικίλο αριθμό φορέων στον τομέα αυτό, το λόμπι στον τομέα της τεχνολογίας κυριαρχείται από μια χούφτα επιχειρήσεις. Μόλις 10 εταιρείες είναι υπεύθυνες για σχεδόν το ένα τρίτο (32 εκατ. ευρώ) των συνολικών δαπανών για λόμπι στον τομέα της τεχνολογίας: Vodafone, Qualcomm, Intel, IBM, Amazon, Huawei, Apple, Microsoft, Facebook και Google.

Νέα έρευνα του Corporate Europe Observatory και του LobbyControl δείχνει ότι οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας έχουν δαπανήσει ποσά ρεκόρ για να ασκήσουν πιέσεις στα θεσμικά όργανα της ΕΕ. Η έκθεση δείχνει ότι η ψηφιακή βιομηχανία δαπανά πλέον σχεδόν 100 εκατομμύρια ευρώ για να κάνει λόμπι, ποσό που επισκιάζει όλες τις άλλες δαπάνες λόμπι του ιδιωτικού τομέα. Αυτή η έξαρση προκύπτει καθώς η ΕΕ συζητά αυστηρότερους κανονισμούς για τις εταιρείες τεχνολογίας μέσω της Πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) και της Πράξης για τις ψηφιακές αγορές (DMA).

Η νέα μελέτη “Το δίκτυο λόμπι, ο ιστός επιρροής της Μεγάλης Τεχνολογίας στην ΕΕ” παρέχει μια μοναδική και λεπτομερή ανάλυση της δύναμης άσκησης πίεσης των εταιρειών τεχνολογίας σε επίπεδο ΕΕ. Χαρτογραφεί τους μεγαλύτερους παίκτες, τα δίκτυά τους και τις χώρες προέλευσής τους και αποκαλύπτει τους προϋπολογισμούς των λόμπι τους και την πρόσβασή τους στις αποφάσεις της ΕΕ. Η έρευνα αποκαλύπτει επίσης τον τρόπο με τον οποίο αυτή η δύναμη άσκησης πίεσης διαδραματίζεται στην πράξη στο πλαίσιο των εν εξελίξει πολιτικών συζητήσεων της ΕΕ σχετικά με το νομοθετικό πακέτο για τις ψηφιακές υπηρεσίες.

Αυτές οι 10 εταιρείες είναι επίσης συλλογικά οργανωμένες σε επιχειρηματικές και εμπορικές ενώσεις, οι οποίες είναι και οι ίδιες σημαντικοί φορείς άσκησης λόμπι. Οι επιχειρηματικές ενώσεις που ασκούν λόμπι για λογαριασμό των εταιρειών υψηλής τεχνολογίας διαθέτουν προϋπολογισμό λόμπι που ξεπερνά κατά πολύ τον προϋπολογισμό λόμπι του 75% των μικρότερων εταιρειών που αποτελούν την πλειοψηφία της ψηφιακής βιομηχανίας.

Το 20% όλων των εταιρειών που ασκούν λόμπι στην ΕΕ για την ψηφιακή πολιτική έχουν έδρα τις ΗΠΑ – αν και ο αριθμός αυτός είναι πιθανότατα ακόμη μεγαλύτερος. Λιγότερο από το 1% έχουν κεντρικά γραφεία στην Κίνα ή το Χονγκ Κονγκ. Αυτό σημαίνει ότι οι κινεζικές επιχειρήσεις δεν έχουν μέχρι στιγμής επενδύσει στο lobbying στην ΕΕ τόσο έντονα όσο οι αντίστοιχες εταιρείες στις ΗΠΑ.

Οι τεράστιοι προϋπολογισμοί για λόμπι των εταιρειών τεχνολογίας έχουν σημαντικό αντίκτυπο στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ και εξασφαλίζουν προνομιακή πρόσβαση: Οι υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της Επιτροπής πραγματοποίησαν 270 συναντήσεις από τον Νοέμβριο του 2019. Το 75% αυτών των συναντήσεων ήταν με λομπίστες της βιομηχανίας. Η Google και το Facebook ηγήθηκαν όσον αφορά τον αριθμό των συναντήσεων.

«Επί του παρόντος, στην ΕΕ βρίσκονται σε εξέλιξη πολιτικές διαδικασίες που αποσκοπούν στην εισαγωγή αυστηρότερων κανόνων για τις ψηφιακές πλατφόρμες. Με τον νόμο για τις ψηφιακές αγορές (DMA) και τον νόμο για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA), η Κομισιόν θέλει να περιορίσει τη δύναμη της Google, της Amazon και άλλων μεγάλων παικτών. Η ψηφιακή βιομηχανία έχει ξεσηκωθεί εναντίον αυτού του σχεδίου και η συγκεντρωμένη δύναμη άσκησης πίεσης που διαθέτει απειλεί να αποδυναμώσει τις προτάσεις αυτές», εξήγησε ο Max Bank, εκπρόσωπος της LobbyControl, ειδικός σε θέματα άσκησης πίεσης και ψηφιακής εταιρικής εξουσίας.

«Τα θεσμικά όργανα της ΕΕ πρέπει να απαντήσουν με την ενίσχυση της ρύθμισης του λόμπι και της δεοντολογίας. Ειδικά τα κράτη μέλη της ΕΕ πρέπει να σταματήσουν να ενεργούν αδιαφανώς και να διασφαλίσουν επιτέλους ότι παρέχουν δημοκρατική λογοδοσία όσον αφορά τις διαδικασίες και τις αποφάσεις τους. Αλλά οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει επίσης να προλαμβάνουν και να διασφαλίσουν ότι θα προσεγγίσουν την κοινωνία των πολιτών, την ακαδημαϊκή κοινότητα, τις κοινότητες που επηρεάζονται και τις μικρές επιχειρήσεις», συμπλήρωσε. «Αλλά η δύναμη των εταιρειών Μεγάλης Τεχνολογίας προέρχεται επίσης από την ισχύ της στην αγορά και το επιχειρηματικό της μοντέλο. Χρειάζεται ρύθμιση της ΕΕ για να περιοριστεί η υπερβολική ισχύς της Μεγάλης Τεχνολογίας στην αγορά και να ενδυναμωθούν οι πολίτες»

Από την πλευρά της, η Margarida Silva, ερευνήτρια του Corporate Europe δήλωσε: «τα ευρήματά μας δείχνουν ότι το lobbying, ιδίως από τους αμερικανικούς τεχνολογικούς κολοσσούς, έχει έναν στόχο: να απωθήσει κάθε αυστηρό κανόνα που θα μπορούσε να επηρεάσει το επιχειρηματικό μοντέλο και τα περιθώρια κέρδους της Big Tech. Από δημοκρατική άποψη, αυτοί οι τεράστιοι προϋπολογισμοί λόμπι είναι βαθιά ανησυχητικοί και ανθυγιεινοί. Οι προσπάθειες για τη ρύθμιση της ψηφιακής οικονομίας έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν ένα καλύτερο διαδίκτυο – ένα διαδίκτυο που εξυπηρετεί τους ανθρώπους, τις μικρές επιχειρήσεις και τις κοινότητες. Είναι ζωτικής σημασίας οι ανεξάρτητες φωνές και οι πολίτες να συμμετέχουν σε αυτές τις συζητήσεις πολιτικής, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα εταιρικά λόμπι δεν θα διαμορφώνουν το μέλλον της τεχνολογίας».

efsyn.gr