Κινεζική «τορπίλη» στο λιμάνι

by/ Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Κινεζική «τορπίλη» στο λιμάνι / 4 View / 29/09/2020

Η Cosco απαντά στους ναυπηγοεπισκευαστές και στα δημοσιεύματα, ερμηνεύοντας κατά το δοκούν τη σύμβαση παραχώρησης ● Κατηγορη-ματική η γνωμοδότηση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων που συμπεραίνει ότι η σύμβαση δεν επιτρέπει στην ΟΛΠ Α.Ε. νέο ναυπηγείο ● Σήμερα αναμένεται συνάντηση των επιχειρήσεων της Ζώνης με τον υπουργό Ναυτιλίας.

H άρνηση της διοίκησης του ΟΛΠ να υπογράψει το ιδιωτικό συμφωνητικό στο οποίο θα υπήρχε η δέσμευση για τη μη ίδρυση ναυπηγείου στον χώρο της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος, όπως είχε συμφωνηθεί με τους εκπροσώπους των ελληνικών ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων τον Ιούνιο, άνοιξε τον ασκό του Αιόλου.

Η υπαναχώρηση των στελεχών του ΟΛΠ από την αρχική τους συμφωνία και η εξήγηση ότι δεν μπορούν να προχωρήσουν σε μια τέτοια ενέργεια, καθώς δεν τους το επιτρέπουν οι νομικοί τους σύμβουλοι, εξόργισαν τους ναυπηγοεπισκευαστές.

Το κλίμα που επικρατεί στο μεγάλο λιμάνι από την προηγούμενη Παρασκευή είναι εκρηκτικό, οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων προαναγγέλλουν δυναμικές κινητοποιήσεις μέχρι ο ΟΛΠ να «αποδεχτεί και να συνετιστεί με τους όρους σύμβασης παραχώρησης», ενώ και η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ) με σχετική απόφασή της λέει «όχι» στην ίδρυση ναυπηγείου.

Είπαν και δεν είπαν

Χθες η διοίκηση του ΟΛΠ με μια μακροσκελή ανακοίνωση με τίτλο «Η ΟΛΠ Α.Ε. συνεχίζει την ανάπτυξη της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος» αναφέρθηκε στο θέμα αλλά όχι στο επίμαχο. Δηλαδή έδωσε στη δημοσιότητα στοιχεία που αφορούν τις επενδύσεις που έχει κάνει τα τελευταία 4 χρόνια στη ναυπηγοεπισκευή, χωρίς όμως να κάνει την παραμικρή αναφορά στο ζήτημα της ίδρυσης ναυπηγείου και στα όσα έχουν μεσολαβήσει.

Το μόνο σημείο που ποικίλλει ερμηνειών είναι το κλείσιμο της ανακοίνωσης: «Η ΟΛΠ Α.Ε. ως εισηγμένη εταιρεία στο Χρηματιστήριο Αθηνών θα λειτουργεί και θα προστατεύει διαρκώς τα συμφέροντα των μετόχων στα πλαίσια της Σύμβασης Παραχώρησης με το κράτος, της νομοθεσίας για τις εισηγμένες εταιρείες και σύμφωνα με τους ισχύοντες ελληνικούς και ευρωπαϊκούς νόμους».

Εκφράζει ωστόσο τη βούληση να διατηρήσει ανοιχτή επικοινωνία με τους ενδιαφερόμενους φορείς για την ανεύρεση των κατά το δυνατόν καλύτερων επιχειρηματικών λύσεων με στενή συνεργασία και με σαφή στόχο η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία του Πειραιά να εξασφαλίσει σταδιακά περαιτέρω ευημερία με αμοιβαία οφέλη για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη (ολόκληρη η ανακοίνωση του ΟΛΠ στην ιστοσελίδα της εφημερίδας efsyn.gr).

Από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων με δική τους ανακοίνωση κάνουν γνωστά τα όσα συνέβησαν το απόγευμα της Παρασκευής στα γραφεία του ΟΛΠ, όταν πήγαν να συναντήσουν τον πρόεδρο του ΟΛΠ Yu Zeng Gang και τον διευθύνοντα σύμβουλο Zhang Anming προκειμένου να μάθουν τι μέλλει γενέσθαι με το ιδιωτικό συμφωνητικό που είχαν αποφασίσει να υπογράψουν στις 10 και 11 Ιουνίου.

Κατά τη συνάντηση τόσο ο πρόεδρος όσο και ο διευθύνων σύμβουλος δήλωσαν στους Ελληνες επιχειρηματίες ότι υπαναχωρούν απ’ όσα είχαν συμφωνήσει, ακολουθώντας τις συμβουλές των νομικών συμβούλων τους. «Με τη δήλωση αυτή ο ΟΛΠ έριξε τη μάσκα του συνεργάσιμου και αναπτυξιακού επενδυτή και φάνηκε το πραγματικό αναξιόπιστο πρόσωπο του Κινέζου αποικιοκράτη» σχολίασαν οι πρόεδροι των ελληνικών επιχειρήσεων αποχωρώντας από τη συνάντηση και δήλωσαν ότι η συμπεριφορά αυτή αποτελεί αιτία πολέμου. Τα διοικητικά συμβούλια των επιχειρήσεων της ναυπηγοεπισκευής συνεδρίαζαν μέχρι αργά χθες το βράδυ προκειμένου να απο

φασίσουν τους τρόπους που θα κινηθούν από δω και στο εξής. Ενας από αυτούς θα είναι οι κινητοποιήσεις μέχρι ο ΟΛΠ «να αποδεχτεί και να συνετιστεί με τους όρους της σύμβασης παραχώρησης και τους πραγματικούς επενδυτικούς στόχους» όπως επισημαίνουν.

Η θέση του υπουργείου

Σύμφωνα με πληροφορίες, σήμερα αναμένεται να συναντηθούν με τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, ο οποίος ακόμα δεν έχει τοποθετηθεί επίσημα για την κόντρα αυτή που ξέσπασε, ωστόσο σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου παραμένει σταθερός στις θέσεις που είχε εκφράσει το καλοκαίρι στη Βουλή.

Σύμφωνα με αυτές, η σύμβαση παραχώρησης, που κυρώθηκε με τον νόμο 4404/2016, όσον αφορά τη ναυπηγοεπισκευή αποτύπωσε την από δεκαετιών υφιστάμενη κατάσταση, ότι δηλαδή ο ΟΛΠ είναι ο εκμισθωτής των ναυπηγοεπισκευαστικών υποδομών και δεν έχει καμία εμπλοκή ή ανάμιξη σε ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες, οι οποίες ασκούνται αποκλειστικά από τις επιχειρήσεις που είναι εγγεγραμμένες στο Εθνικό Μητρώο Ναυπηγοεπισκευαστικών Επιχειρήσεων του νόμου 3551/2007.

Αφοπλιστική γνωμοδότηση

Ιδιαίτερη σημασία έχει όμως η απόφαση που έλαβε στην τελευταία της συνεδρίαση η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ) εξετάζοντας καταγγελίες ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων. Η ΡΑΛ συστάθηκε το 2014, επανασυστάθηκε το 2016, πρόκειται για ανεξάρτητη διοικητική αρχή και μία από τις υποχρεώσεις της είναι η παρακολούθηση της εφαρμογής των όρων και διατάξεων των συμβάσεων παραχώρησης στους λιμένες, ιδίως σε ό,τι αφορά την τήρηση των κανόνων ανταγωνισμού.

Τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε η ΡΑΛ είναι:

  1. Η σύμβαση παραχώρησης θέτει σαφή όρια στην ΟΛΠ Α.Ε. ως προς τη δημιουργία ανταγωνιστικών δραστηριοτήτων στις ήδη υπάρχουσες εγκαταστάσεις ναυπήγησης μέσω του άρθρου 11.1 (β). Τα όρια αυτά προστατεύουν την παρούσα μορφή των υφιστάμενων ναυπηγείων.
  2. Η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει τη μη κατασκευή εγκαταστάσεων στην περιοχή της Δραπετσώνας, ανταγωνιστικών των Ναυπηγείων Περάματος.
  3. Η σύμβαση παραχώρησης δεν επιτρέπει στην ΟΛΠ Α.Ε. να αναλάβει η ίδια τη λειτουργία τυχόν «Νέων Ναυπηγείων» με την έννοια του άρθρου 11.1 (β).

Efsyn.gr