Η ηθική… χαμηλώνει τα φτερά της Ryanair

by/ Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η ηθική… χαμηλώνει τα φτερά της Ryanair / 34 View / 11/05/2017

Επτά ασφαλιστικά συνταξιοδοτικά ταμεία και επενδυτικές εταιρείες πούλησαν τις μετοχές της μεγαλύτερης αεροπορικής ευρωπαϊκής εταιρείας, της ιρλανδικής Ryanair, γιατί δεν σέβεται τις συνθήκες εργασίας και τις συμβάσεις των εργαζομένων, σύμφωνα με τους “Financial Times”. «Είναι ηλίθιοι» απάντησε ο πατέρας αφέντης της ιρλανδικής εταιρείας Μάικλ Ο’Λίρι.

Η τιμή της μετοχής της Ryanair έχει σημειώσει άνοδο 10% από τις αρχές του έτους, γεγονός που μπορεί να ανοίγει την όρεξη πολλών επενδυτών για άμεσο και υψηλό κέρδος. Ο κανόνας αυτός της αγοράς όμως δεν φαίνεται να ισχύει για επτά τουλάχιστον ασφαλιστικά επενδυτικά ταμεία των σκανδιναβικών χωρών και βρετανικών επενδυτικών που πριν από το κέρδος βάζουν την… ηθική, όπως φάνηκε από την απόφασή τους να ξεφορτωθούν από τα χαρτοφυλάκιά τους τις μετοχές της Ryanair γιατί κατά τη γνώμη τους δεν σέβεται τα… εργασιακά!

H ATP, που γύρισε την πλάτη της στη Ryanair, ασφαλίζει στη Δανία σχεδόν ολόκληρο τον πληθυσμό της χώρας, έχοντας 4,9 εκατομμύρια ασφαλισμένους και πάνω από 2.800 υπαλλήλους. Ο συνεταιριστικός κολοσσός Folksam ασφαλίζει έναν στους δύο εργαζομένους στη Σουηδία και έχει επενδύσεις 41 δισ. ευρώ σε τρίτες χώρες. H Baillie Gifford του Εδιμβούργου αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους διαχειριστές επενδύσεων στη Βρετανία με χαρτοφυλάκια που φθάνουν στα 145 δισ. στερλίνες, ενώ η Hermes EOS αποτελεί στη Βρετανία -και όχι μόνο- έναν από τους πιο γνωστούς συμβούλους των θεσμικών επενδυτών.

Η Sam με χαρτοφυλάκια 39 δισ. ευρώ, η PFA με χαρτοφυλάκια 60 δισ. ευρώ, η Industriens Pension και η Pension Danmark έβαλαν τη Ryanair στη μαύρη λίστα των εταιρειών στις οποίες δεν επενδύουν. Η τέταρτη σε μέγεθος ασφαλιστική συνταξιοδοτική εταιρεία της Δανίας ΡKA, που έχει επενδύσεις 32 δισ. ευρώ σε τρίτες χώρες, προειδοποίησε ότι περιμένει από τις εταιρείες στις οποίες επενδύει να συμμορφώνονται με την εταιρική ευθύνη, συμπεριλαμβανομένων και των εργασιακών δικαιωμάτων.

«Η Ryanair εδώ και πολλά χρόνια έχει πολλές αντιδικίες που σχετίζονται με τα εργασιακά δικαιώματα, όπως πρόσφατα στη Δανία, αλλά και στη Γαλλία. Σε συνδυασμό με τα θέματα που αφορούν τις συνδικαλιστικές ελευθερίες και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις – συμβάσεις η PKA αποφάσισε να αποκλείσει τη Ryanair» από τις εταιρείες όπου θα επενδύσει.

«Είναι ηλίθιοι και με λάθος ενημέρωση» απάντησε ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Ryanair Ο’Λίρι υποστηρίζοντας ότι «έχουμε εξαιρετικές σχέσεις με το προσωπικό, δεν έχουμε καμία απεργία εδώ και 31 χρόνια και δεν υπάρχει απειλή απεργίας. Η μετοχή έχει σημειώσει άνοδο 10% από τις αρχές του έτους. Αν κάποιος ηλίθιος που είναι σύμβουλος επενδύσεων είπε να μην επενδύσουν στη Ryanair, ειλικρινά δεν μας ενδιαφέρει. Αυτοί θα χάσουν, όχι εμείς».

Για έναν άλλο μεγαλομέτοχο της Ryanair, όμως, που κράτησε την ανωνυμία του, δεν φθάνει μόνο η βελτίωση της προσφοράς των υπηρεσιών προς τους πελάτες, αλλά και «η προθυμία της εταιρείας να συνεργαστεί με τα σωματεία και τα συνδικάτα. Είναι όλο και πιο κοινό το γεγονός ότι το προσωπικό δεν έχει μόνιμα συμβόλαια και γι’ αυτό η Ryanair δέχεται χτυπήματα».

Εάν τα ασφαλιστικά ταμεία και τα επενδυτικά κεφάλαια έδειξαν τέτοια ευαισθησία για την υπεράσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων και συλλογικών συμβάσεων, θα μπορούσε να περιμένει κανείς και από το επιβατικό κοινό μια ανάλογη συμπεριφορά;

πηγή: Αυγή