Εργασία / Στη μέγγενη του ανταγωνισμού, της μείωσης ωραρίων και αποδοχών

by/ 0 Comments / 0 View / 14/10/2021

Αργύρης Παναγόπουλος

Ηπιθανή περικοπή 30.000 θέσεων εργασίας από τη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία Volkwagen, που αποκάλυψε η Handelsblatt, δεν αποτελεί κεραυνό εν αιθρία. Ούτε η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της εταιρείας έναντι της Tesla θα μπορούσε να δικαιολογήσει μια πραγματική σφαγή της εργασίας πρωτίστως στις κεντρικές εγκαταστάσεις της VW στο Βόλφσμπουργκ, για τις οποίες έχει υπογράψει συμφωνίες με το συνδικάτο της IG Metall της Κάτω Σαξωνίας, από την οποία υπήρξε αυτόματη καταδίκη οποιασδήποτε ιδέας περικοπής των θέσεων εργασίας. Ακόμη περισσότερο όταν το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο μέτοχο της VW, για να κατανοήσουμε κατά πόσο είναι ιδιωτική η εταιρεία.

Το δημοσίευμα της έγκυρης γερμανικής οικονομικής εφημερίδας δεν αφορά όμως μόνο τη VW και τη Γερμανία και τα προβλήματα που θα πρέπει να αντιμετωπίσει ο πιθανός νέος σοσιαλδημοκράτης καγκελάριος  Όλαφ Σολτς, αφού και στην υπόλοιπη Ευρώπη είναι πλέον φανερό ότι το τέλος των lockdown και η απόσυρση των μέτρων προστασίας των εργαζομένων την περίοδο της πανδημίας θα μας οδηγήσουν σε ένα νέο τοπίο στα εργασιακά.

Η επτακομματική κυβέρνηση του Βελγίου θα πρέπει να συζητήσει την πρόταση του φιλελεύθερου Open-Vld για την υιοθέτηση μιας εβδομάδας τεσσάρων εργάσιμων ημερών με την αύξηση του ωραρίου εργασίας των εργαζομένων στις 9,5 ώρες, χωρίς τη μείωση των αποδοχών των εργαζομένων. Η πρόταση αυτή της επιμήκυνσης του ωραρίου εργασίας σε επίπεδα που θυμίζουν την εποχή του Ντίκενς αντιμετωπίστηκε με μεγάλη καχυποψία από τα συνδικάτα των εργαζομένων και την κοινωνία. Οι Σοσιαλιστές και οι Πράσινοι, που συμμετέχουν στην κυβέρνηση του Αλεξάντερ Ντε Κρόο, εκδήλωσαν την αντίθεσή τους στην πρόταση, την οποία απορρίπτουν μεταξύ άλλων και οι σύλλογοι και οι ενώσεις των εργοδοτών.

Οι γαλλόφωνοι φιλελεύθεροι του MR υποστηρίζουν ότι με το μέτρο αυτό θα αυξηθεί ο ελεύθερος χρόνος των εργαζομένων, θα μειωθούν τα ψυχολογικά προβλήματα από την εργασία και θα περιοριστούν οι μετακινήσεις εργαζομένων κατά το ένα πέμπτο. Οι γονείς μικρών παιδιών που πηγαίνουν στο σχολείο είναι αυτοί που αντέδρασαν περισσότερο στην πρόταση.

Η κυβέρνηση του Βελγίου θα εξετάσει εάν θα συζητήσει στο εσωτερικό της την πρόταση των Φιλελεύθερων μέσα στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για τον νέο προϋπολογισμό, ενώ το κύμα των αντιδράσεων έδειξε ότι πολύ δύσκολα θα μπορέσει να γίνει αποδεκτή η πρόταση έτσι όπως κατατέθηκε. Ορισμένοι μάλιστα εκτιμούν πως η πρόταση των Φιλελεύθερων στοχεύει να ανοίξει μια συζήτηση που τελικά θα στραφεί εναντίον των δικαιωμάτων των εργαζομένων.

Στην Ισπανία, για παράδειγμα, δεν είναι μόνο η κυβέρνηση Σοσιαλιστών και Αριστεράς που θα πειραματιστεί το επόμενο έτος στη μείωση του χρόνου εργασίας κατά μία ημέρα χωρίς τη μείωση των αποδοχών των εργαζομένων.

Η αλυσίδα ένδυσης Disegual της Καταλωνίας προχώρησε στη μείωση των ημερών εργασίας κατά μία ημέρα και τη μείωση των αποδοχών των εργαζομένων της στα κεντρικά γραφεία της στη Βαρκελώνη μετά από δημοψήφισμα στο οποίο συμμετείχε το 98% των 500 περίπου εργαζομένων, όπου το 86% ψήφισε τη μείωση του ωραρίου εργασίας κατά μία ημέρα και την αντίστοιχη μείωση των αποδοχών. Οι εργαζόμενοι στα κεντρικά γραφεία της Disegual θα εργάζονται τρεις ημέρες στα γραφεία της εταιρείας και, εάν θέλουν, μία ημέρα εξ αποστάσεως, ενώ οι υπόλοιποι υπάλληλοι της εταιρείας θα συνεχίζουν να εργάζονται με τα συμβατικά ωράρια. Η εταιρεία είχε θέσει ως στόχο την έγκριση της πρότασής της από το 66% των εργαζομένων. Η συμφωνία προέβλεπε τη μείωση των εβδομαδιαίων ωρών εργασίας στις 34 από τις 39,5 και την αντίστοιχη μείωση των αποδοχών κατά 13%, αλλά η εταιρεία αποφάσισε να επωμιστεί το 50% της μείωσης του μισθολογικού κόστους των εργαζομένων, με αποτέλεσμα η μείωση των αποδοχών των εργαζομένων να περιοριστεί στο 6,5%.

Η μυστική ψηφοφορία διεξήχθη με την παρουσία συμβολαιογράφου και την εφορευτική επιτροπή δέκα εργαζομένων για να διαφυλαχθεί η μέγιστη διαφάνεια. Η Disegual δραστηριοποιείται σε 89 χώρες και έχει 428 δικά της υποκαταστήματα.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φοβίζουν τη VW

Η VW φοβάται ότι η έναρξη της παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Tesla στη Γερμανία, 500.000 το έτος με 12.000 υπαλλήλους, έναντι των 700.000 με 25.000 υπαλλήλους από τη γερμανική εταιρεία, θα οδηγήσει στην απώλεια δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας. Στη Γερμανία υπολογίζεται ότι η κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα οδηγήσει στη μείωση του προσωπικού στις αυτοκινητοβιομηχανίες κατά 100 εργαζόμενους έως το 2025, γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατασκευάζονται με πολύ λιγότερα κομμάτια και πιο γρήγορα. Η Tesla υπολογίζει να παράγει κοντά στο Βερολίνο 5.000 με 10.000 αυτοκίνητα την ημέρα.

avgi.gr