Βενζίνη με μόλυβδο / Εξαλείφθηκε επισήμως από τον πλανήτη

by/ 0 Comments / 0 View / 01/09/2021

Ηβενζίνη με μόλυβδο, ύστερα από 99 χρόνια χρήσης, δεν χρησιμοποιείται πλέον σε καμιά χώρα του κόσμου, όπως ανακοίνωσε σήμερα το Πρόγραμμα του ΟΗΕ για το περιβάλλον (PNUE). Οι εμπειρογνώμονες του ΟΗΕ χαρακτήρισαν τη χρήση του καυσίμου, η οποία ξεκίνησε το 1922, «καταστροφή για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία».

Μέχρι τη δεκαετία του 1970, σχεδόν όλη η βενζίνη που παράγονταν σε όλο τον κόσμο περιείχε μόλυβδο. Η τελευταία χώρα που τον χρησιμοποιούσε, η Αλγερία, εξάντλησε τα αποθέματά της τον περασμένο μήνα.

Ο τερματισμός της χρήσης βενζίνης με μόλυβδο θα αποτρέψει, σύμφωνα με τους ειδικούς, περισσότερους από 1,2 εκατομμύρια πρόωρους θανάτους ετησίως. Αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας για τη βελτίωση των επιπέδων ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε όλο τον κόσμο. Ο μόλυβδος είναι εξαιρετικά δηλητηριώδης και δεν υπάρχει ασφαλές επίπεδο έκθεσης.

Το καύσιμο έχει μολύνει τον αέρα, τη σκόνη, το έδαφος, το πόσιμο νερό και τις καλλιέργειες τροφίμων, προκαλώντας καρδιακές παθήσεις, εγκεφαλικά επεισόδια και καρκίνο. Προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία για τα παιδιά, καθώς βλάπτει τον αναπτυσσόμενο εγκέφαλό τους και την ικανότητά τους να μαθαίνουν.

«Η επιτυχής εφαρμογή της απαγόρευσης της μολυβδούχου βενζίνης συνιστά ορόσημο για την υγεία στον κόσμο και για το περιβάλλον μας», χαιρέτισε η ‘Ινγκερ Άντερσεν, εκτελεστική διευθύντρια του PNUE, του οποίου η έδρα βρίσκεται στην πρωτεύουσα της Κένυας, Ναϊρόμπι.

«Μετά από έναν αιώνα θανάτων και ασθενειών που επηρέασαν εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους και υποβάθμισαν το περιβάλλον σε όλο τον κόσμο, αναζωογονηθήκαμε για να αλλάξουμε την πορεία της ανθρωπότητας προς το καλύτερο μέσω της επιταχυνόμενης μετάβασης σε καθαρά οχήματα και ηλεκτρική κινητικότητα» τόνισε.

Πριν από ακόμη 20 χρόνια, περισσότερες από εκατό χώρες συνέχιζαν να χρησιμοποιούν τη μολυβδούχο βενζίνη, παρά τις επιστημονικές μελέτες που την ενοχοποιούσαν ως αιτία πρόωρων θανάτων, καταστροφικών συνεπειών για την υγεία και τη ρύπανση του αέρα και των εδαφών.

Η πρώτη προειδοποίηση έγινε το 1924, όταν δεκάδες εργαζόμενοι νοσηλεύτηκαν και πέντε δηλώθηκαν νεκροί μετά τους σπασμούς που εκδήλωσαν μέσα σε διυλιστήριο του Νιου Τζέρσεϊ, στις ΗΠΑ. Ωστόσο, μέχρι τη δεκαετία του 1970, σχεδόν όλες οι βενζίνες που πωλούνταν παγκοσμίως περιείχαν μόλυβδο.

Οι επιπτώσεις της τελευταίας χρήσης αυτού του καυσίμου θα παραμείνουν πιθανότατα για δεκαετίες. Πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι η ουσία, η οποία απαγορεύτηκε στο Λονδίνο πριν από 20 χρόνια, εξακολουθεί να επηρεάζει την ποιότητα του αέρα στην πρωτεύουσα. Ενώ τα επίπεδα στην πόλη είναι πολύ χαμηλότερα από ό,τι στην κορύφωσή τους τη δεκαετία του 1980, παραμένουν πολύ πάνω από τα επίπεδα φυσικού υποβάθρου.

Όταν το PNUE ξεκίνησε την εκστρατεία του το 2002, αρκετές μεγάλες δυνάμεις, όπως οι ΗΠΑ, η Κίνα και η Ινδία, είχαν ήδη σταματήσει να χρησιμοποιούν αυτό το καύσιμο. Ωστόσο η βενζίνη με μόλυβδο συνέχισε να χρησιμοποιείται ευρέως στις χώρες χαμηλού εισοδήματος.

Το 2016, αφότου η Βόρεια Κορέα, η Μιανμάρ και το Αφγανιστάν σταμάτησαν να πωλούν βενζίνη με μόλυβδο, μόλις μια χούφτα χώρες εκμεταλλεύονταν ακόμη πρατήρια βενζίνης προμηθεύοντας αυτό το καύσιμο. Η Αλγερία τελικά ακολούθησε το Ιράκ και την Υεμένη που συγκαταλέγονταν στις τελευταίες χώρες που σταμάτησαν τη χρήση της.

avgi.gr