Συνέντευξη του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτη Κουβέλη στην “Εφημερίδα των Συντακτών”

by/ Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Συνέντευξη του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτη Κουβέλη στην “Εφημερίδα των Συντακτών” / 81 View / 01/12/2018

Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης, στην “Εφημερίδα των Συντακτών” και στους δημοσιογράφους Χριστίνα Παπασταθοπούλου και Δημήτρη Τερζή δίνει σήμερα ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης. Η συνέντευξη έχει τίτλο “Το άνοιγμα των λογαριασμών του Κ. Σημίτη δεν είναι απόφαση της κυβέρνησης”. Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης.

– Στην πρώτη συζήτηση στη Βουλή για τη συνταγματική αναθεώρηση, φάνηκε ποια στάση πρόκειται να κρατήσει ο καθένας. Και με την ιδιότητα του νομικού, ένα δικό σας σχόλιο γύρω από όλη αυτή τη διαδικασία όπως διαμορφώνεται.

Η συνταγματική αναθεώρηση είναι μια ισορροπημένη αναθεώρηση όπως προτείνεται από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι θετικό το γεγονός ότι διαμορφώνεται η δυνατότητα για κάποια συγκεκριμένα κοινωνικά δικαιώματα. Όπως το ζήτημα της απόλυτης παραμονής υπό δημόσιο έλεγχο του νερού και της ηλεκτρικής ενέργειας. Είναι σημαντική η προτεινόμενη διάταξη για την κατοχύρωση του δικαιώματος στην αξιοπρεπή διαβίωση και η συνταγματική κατοχύρωση και ενίσχυση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας. Ισορροπημένη είναι επίσης η πρόταση για τη διάκριση των ρόλων Εκκλησίας και Κράτους, παρά το γεγονός ότι έχει εγκλωβιστεί η συζήτηση σε μια σκληρή αντιπαράθεση, που γίνεται με ποικίλους τρόπους από την πλευρά της αντιπολίτευσης και ειδικότερα της Ν.Δ. Πρέπει να σημειώσω ότι στην πρόταση για τη διάκριση των ρόλων Εκκλησίας και Κράτους και ειδικότερα στη συνταγματική κατοχύρωση της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους, δεν είναι δυνατόν να αντιπαρατίθενται ο εν γνώσει σκοταδιστικός λόγος που θέλει να κατασκευάζει τους «εν θρησκεία πατριώτες» και να τους διακρίνει από τους «εχθρούς της Εκκλησίας». Είναι τελείως διαφορετικό ζήτημα η πρόταση που αφορά τη θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους, από εκείνο που αναμειγνύεται όχι από την κυβέρνηση αλλά από την αντιπολίτευση, που έχει σχέση με την εκκλησιαστική περιουσία. Το πρόβλημα της εκκλησιαστικής περιουσίας είναι παλαιό, πρέπει κάποια στιγμή να αντιμετωπιστεί και νομίζω ότι αυτό που προτείνει η κυβέρνηση, όχι στο πλαίσιο αναθεώρησης του Συντάγματος, αλλά παράλληλα, είναι μια χρήσιμη διαδικασία. Σε καμία περίπτωση δεν επιλέγει η κυβέρνηση να οδηγήσει τους κληρικούς στη φτώχεια, με την έννοια να μην μπορούν να εξασφαλίσουν τους μισθούς τους. Αυτό μπορεί να γίνει χωρίς την τυπική έννοια να είναι δημόσιοι υπάλληλοι οι κληρικοί, αλλά δεν έχει καμία σχέση με τη συνταγματική αναθεώρηση και με τη συνταγματική τάξη.

– Ας δούμε λίγο το θέμα που έχει προκύψει με τον πρώην πρωθυπουργό, τον κ. Σημίτη. Πώς το βλέπετε; Είναι κανείς στο απυρόβλητο, είτε είναι πρώην πρωθυπουργός, πετυχημένος, ή δεν είναι;

Ουδείς στο απυρόβλητο, για να δανειστώ τη δικιά σας λέξη. Αλλά πρέπει να σημειώσω ότι το όποιο άνοιγμα των λογαριασμών του κ. Σημίτη δεν αποτελεί ούτε επιλογή ούτε απόφαση της κυβέρνησης, με την έννοια ότι δεν έχει καμία παρέμβαση σε αυτή τη διαδικασία, είναι υπόθεση καθαρά της Δικαιοσύνης. Σε ό,τι αφορά την ανάμειξη του Προέδρου της Δημοκρατίας, θεωρώ ότι δεν είναι τυχαία η επιλογή. Είναι μια επιλογή αντιπολιτευτική, η οποία δεν είναι μόνο αδυσώπητη, αλλά υπερβαίνει και τον θεσμικό ρόλο της αντιπολίτευσης, όταν επιλέγεις να πλήξεις τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, από κει και πέρα είναι προφανές, είναι πρόδηλο τι επιδιώκεται.

– Πιστεύετε ότι το ΚΙΝ.ΑΛΛ. είναι «ουρά» της Ν.Δ. αυτή τη στιγμή σε όλα τα επίπεδα;

Σε ό,τι αφορά το ΚΙΝ.ΑΛΛ., εκείνο που πρέπει να σας πω είναι ότι η βάση, οι πολίτες που αναφέρονται στην Κεντροαριστερά, κινούνται σε διαφορετική τροχιά από εκείνη που επιλέγει η ηγεσία του ΚΙΝ.ΑΛΛ. σήμερα να διαμορφώνει ως δική της πολιτική και ιδεολογική θέση. Διότι ούτε ίσες αποστάσεις, όπως λέει, τηρούνται, πολλές φορές η ζυγαριά κλίνει προς τη Ν.Δ., και δεν βλέπει το ΚΙΝ.ΑΛΛ. τη μεγάλη ανάγκη της συγκρότησης του προοδευτικού πόλου στη χώρα μας. Όταν έχουμε την αυξημένη εμφάνιση της Ακροδεξιάς σε πολλές χώρες της Ευρώπης και της φασιστικής Δεξιάς, δεν μπορεί δημοκρατικά το ΚΙΝ.ΑΛΛ. να συμπεριφέρεται με τον πολιτικό τρόπο που σήμερα συμπεριφέρεται και να αρνείται τη διαχωριστική γραμμή με τον νεοφιλελευθερισμό.

– Εδώ το επιχείρημά τους είναι ότι δεν μπορεί να τα λέτε εσείς αυτά γιατί συγκυβερνάτε με τον Καμμένο.

Ο Καμμένος δεν εκχώρησε ούτε την πολιτική του ούτε την ιδεολογική του ταυτότητα στον ΣΥΡΙΖΑ, ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ τη δική του ταυτότητα στον κ. Καμμένο. Η συνεργασία με τον κ. Καμμένο έχει συγκεκριμένο περιεχόμενο.

– Πώς κρίνετε τον κ. Μητσοτάκη; Θεωρείτε ότι ακολουθεί μια δικιά του ατζέντα ή ουσιαστικά στο κόμμα της Πειραιώς κάνουν ακόμα κουμάντο ο κ. Σαμαράς με τον κ. Γεωργιάδη και τον κ. Βορίδη;

Εγώ δεν θα αναφερθώ στους υποβολείς αυτής της πολιτικής που ασκεί σήμερα η Ν.Δ., η οποία είναι αντιφατική, είναι πολιτικά πολλές φορές αλλοπρόσαλλη και σε κάθε περίπτωση δεν έχει σχέση με τη διακηρυσσόμενη και διεκδικούμενη από τον κ. Μητσοτάκη και τη Ν.Δ. ταυτότητα της Κεντροδεξιάς.

– Τον όρο «βρόμικο ’89», που το τελευταίο διάστημα χρησιμοποιεί συνεχώς το ΚΙΝ.ΑΛΛ. και επειδή εσείς τότε ήσασταν υπουργός Δικαιοσύνης, πώς τον

σχολιάζετε;

Η επαναφορά του όρου «βρόμικο ’89», που σε καμία περίπτωση ούτε αποδέχομαι ούτε συμμερίζομαι για λόγους που έχουν εξηγηθεί, αναθερμαίνεται από την πλευρά του ΚΙΝ.ΑΛΛ. με μόνη στόχευση, όπως πιστεύει, ότι έτσι μπορεί να συσπειρώσει τη βάση του, υπομιμνήσκοντας δήθεν επιλεγμένες από τον τότε Συνασπισμό διώξεις σε βάρος στελεχών του ΠΑΣΟΚ και πιο συγκεκριμένα του Ανδρέα Παπανδρέου. Θυμηθείτε ότι για ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα ούτε καν τα ίδια στελέχη του ΠΑΣΟΚ που σήμερα βρίσκονται στο ΚΙΝ.ΑΛΛ. είχαν χρησιμοποιήσει τέτοια διατύπωση.

– Τρεις μήνες βρίσκεστε σ’ ένα δύσκολο υπουργείο. Ποιο είναι το θέμα που σας προβληματίζει, που εκκρεμεί και επιθυμείτε την άμεση λύση του;

Εκείνο το οποίο αποτελεί προτεραιότητα για εμένα και όχι πρόβλημα είναι η αναβάθμιση και η στήριξη της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, όπως και η προετοιμασία της διαδικασίας για την εφαρμογή του νόμου που θέλει από τον Σεπτέμβριο του 2019 την ένταξη στις πανελλήνιες εξετάσεις εκείνων που θα αποτελούν τους αξιωματικούς του Ναυτικού.

– Την ίδια ώρα όμως, βλέπουμε κινητοποιήσεις από τους εκπαιδευτικούς, διαμαρτυρίες και καταγγελίες από τα ναυτεργατικά σωματεία για υπολειτουργία των δημόσιων ακαδημιών.

Ακριβώς αυτά τα ζητήματα θέλω να αντιμετωπίσω και νομίζω ότι προωθούνται ρυθμίσεις και για το εκπαιδευτικό προσωπικό και για τις υποδομές. Το πρόβλημα υπάρχει εδώ και πάρα πολλά χρόνια, αλλά αυτό δεν σημαίνει, αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα της ναυτικής εκπαίδευσης, ότι πρέπει να μείνουμε στις παραδοχές του παρελθόντος. Στις 6 Δεκεμβρίου θα αρχίσει να λειτουργεί η νέα ακαδημία στην Κάλυμνο, ανεβάζοντας τον αριθμό των ΑΕΝ στη χώρα στις 11. Τον θεσμό των ωρομισθίων καθηγητών τον βρήκαμε. Νομίζω ότι ο ωρομίσθιος καθηγητής βρίσκεται σε μια αιχμαλωσία και πρέπει να αντιμετωπιστεί η αλλαγή και της εργασιακής σχέσης. Είναι μια δύσκολη υπόθεση και προς την κατεύθυνση της επίλυσης του προβλήματος εργαζόμαστε.

– Πρόσφατα από τη Σύρο, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ (ακτοπλόοι) Μιχάλης Σακέλλης μίλησε για ενδεχόμενο αύξησης των ναύλων. Πώς το σχολιάζετε;

Θέλουμε να αποφευχθεί κάτι τέτοιο. Τα τελευταία χρόνια, η κίνηση των πλοίων της ακτοπλοΐας είναι εξαιρετικά ανεβασμένη σε σχέση με το πρόσφατο αλλά και το μακρινότερο παρελθόν. Βεβαίως υπάρχει η τιμή του πετρελαίου, αλλά διεθνώς δείχνει ότι τείνει να μειωθεί. Για εμένα δεν είναι δικαιολογημένη μια ενδεχόμενη αύξηση των εισιτηρίων.

– Τον Σεπτέμβριο οι ακτοπλόοι υπέγραψαν με την ΠΝΟ Συλλογική Σύμβαση Εργασίας με αύξηση 2%. Ωστόσο εκκρεμεί από το 2010 η ΣΣΕ στην ποντοπόρο ναυτιλία. Υπάρχει κάτι νεότερο;

Η κυβέρνηση είναι θεσμικά ουδέτερη. Η ΣΣΕ συναρτάται με τη θέληση των δύο συμβαλλομένων μερών. Εμείς αυτό που καταγράφουμε ως θέληση είναι να υπάρξει αυτή η ΣΣΕ. Ωστόσο δεν έχουμε κάποιο νεότερο, βρισκόμαστε στο ίδιο σημείο.

– Υπάρχει όμως και ακόμα μια εκκρεμότητα με ΣΣΕ εργαζομένων, αυτών στα 11 περιφερειακά λιμάνια, οι οποίοι πραγματοποιούν κινητοποιήσεις εδώ και καιρό.

Η Σύμβαση είναι υπογεγραμμένη από την εργοδοσία και από τους εργαζόμενους, ωστόσο εκκρεμεί στο υπουργείο Οικονομικών. Η καθυστέρηση εστιάζεται στην εργασία που παρέχεται τα Σαββατοκύριακα. Εκτιμώ ότι μπορεί να βρεθεί λύση. Είναι ένα ζήτημα περισσότερο νομικό και όχι ουσιαστικό. Και να κάνω και την επισήμανση η οποία είναι χρήσιμη: Θα είναι παγκόσμια πρωτοτυπία να μην εργάζεται λιμάνι το Σαββατοκύριακο.

– Μα ακριβώς αυτό λένε και οι εργαζόμενοι.

Και έχουν δίκιο.

– Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το νομοσχέδιο για τις υπο-παραχωρήσεις των 10 λιμανιών;

Έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση και πιστεύω ότι μέχρι τα μέσα του Δεκεμβρίου θα καταστεί νόμος του κράτους και αμέσως μετά θα αρχίσει η διαδικασία των υπο-παραχωρήσεων.

– Σχεδόν έναν χρόνο μετά την κατάθεση του master plan από τον ΟΛΠ και ακόμα δεν έχει βρεθεί ο κοινός τόπος Cosco-κυβέρνησης. Γιατί;

Πράγματι προσπαθούμε να βρούμε τον κοινό τόπο, γιατί σε κάποια επιμέρους ζητήματα υπάρχουν και διαφορετικές απόψεις. Βεβαίως, εκείνο που κατευθύνει τον διάλογο είναι ο ίδιος ο νόμος. Καλό θα είναι να ολοκληρώσουμε με τις υποχρεωτικές επενδύσεις, όπως καθορίζονται στη Σύμβαση Παραχώρησης, και στη συνέχεια να δούμε και τις προαιρετικές και ίσως κάποιες από τις προαιρετικές να τις δούμε παράλληλα με τις υποχρεωτικές, αλλά είναι ένα θέμα που θέλει διάλογο, ο οποίος αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη.