Αιχμηρή απάντηση Κιτσοπούλου για το «κόψιμο» από το Φεστιβάλ Συνοικισμός

by/ Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Αιχμηρή απάντηση Κιτσοπούλου για το «κόψιμο» από το Φεστιβάλ Συνοικισμός / 1 View / 04/03/2020

Η Λένα Κιτσοπούλου, ηθοποιός, σκηνοθέτης, συγγραφέας, ζωγράφος με δυναμική παρουσία και προσωπικό αποτύπωμα «κόπηκε» και μάλιστα άτσαλα και χωρίς καμία ενημέρωση, από τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Συνοικισμός, του πρώτου θεσμού της Ελευσίνας 2021 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης που ξεκίνησε πριν τρία χρόνια και διοργανώνεται κάθε Ιούνιο.

Η Λένα Κιτσοπούλου, όπως και άλλοι καλλιτέχνες, είχε καταθέσει την πρότασή της για το Φεστιβάλ στην καλλιτεχνική διευθύντρια Κέλλυ Διαπούλη που καρατομήθηκε πριν λίγες ημέρες παρ ότι είναι η γυναίκα που οραματίστηκε  το πρόγραμμα, με το οποίο η Ελευσίνα κέρδισε ομόφωνα τον τίτλο. παρ ότι ας μας χωρίζουν μόλις εννέα μήνες από την έναρξη των εκδηλώσεων της ΠΠ Ευρώπης 2021.

Η Λένα Κιτσοπούλου λοιπόν, έμαθε τυχαία ότι «κόπηκε» η πρότασή της από τις φετινές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Συνοικισμός (δύο μήνες πριν την έναρξη) κι ας έχει δαπανήσει χρόνο σε συζητήσεις και επισκέψεις. Και ας έχει ξεκινήσει να δουλεύει επάνω στο έργο που επρόκειτο να ανέβει. Κι ας έχει δεσμεύσει τους συντελεστές του. Κι ας έχει αφήσει η ίδια άλλες δουλειές.

Η νέα διεύθυνση του φεστιβάλ απέρριψε την πρότασή της και όπως μας είπε «… μέχρι πριν δέκα μέρες περίπου, η παραγωγός μας με πήρε να μου πει να αλλάξουμε τον χώρο στον οποίο θα παιζότανε το έργο μου, ένα σχολείο συγκεκριμένα, το οποίο η ίδια η νέα διεύθυνση του φεστιβάλ μου είχε προτείνει και η ίδια πάλι μου απέρριψε με την αιτιολογία ότι είμαι ακραία, προκλητική καλλιτέχνης και δεν ταιριάζω σε ένα σχολικό κτήριο. Λίγο μετά, πάλι μέσω τρίτων, έμαθα ότι η πρόταση μου απορρίπτεται εντελώς, για τους ίδιους λόγους,  για το ότι δηλαδή είμαι μία προκλητική καλλιτέχνης, η οποία δεν ταιριάζει στο κλίμα μιας πολιτιστικής ευρωπαικής πρωτεύουσας».

Αμεση, αιχμηρή, ανθρώπινη με δηλητηριώδη χιούμορ και λόγο που φτάνει στο κέντρο της καρδιάς η Λένα Κιτσοπούλου για περισσότερα από είκοσι χρόνια βρίσκεται όρθια στη σκηνή, στο πάλκο, στο ζωή. Για τις εξελίξεις έγραψε την παρακάτω επιστολή στους ανθρώπους της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, εξηγώντας τι έχει συμβεί.

Αξιότιμη και αγαπητή πολιτιστική πρωτεύουσα Ευρώπης του 2021!

Αναγκάζομαι να ζητήσω από τον Χρήστο Χριστόπουλο να σας προωθήσει αυτό το μέιλ,καθότι έχω καταλάβει ότι το δικό σας ευρωπαϊκό στιλ επιβάλλει οι προτάσεις όπως και η οποιαδήποτε επαγγελματική συνδιαλλαγή να γίνονται μέσω φίλων και γνωστών και όχι με κάποια τυπική και επίσημη, προσωπική επιστολή, που στην δική μας περίπτωση μου οφείλατε, καθότι εγώ επίσημα σας είχα υποβάλλει μία πρόταση (δεν έστειλα κάποιον θείο μου που τυχαίνει να ζει στην Ελευσίνα να σας πει τα νέα μου).

Θα ήταν χρήσιμο λοιπόν, πέρα από ευγενικό και πρέπον να μου είχατε απαντήσει με ένα τυπικό μέιλ, ή γράμμα, ώστε να είχα τουλάχιστον κάποια διεύθυνση σας για να μπορέσω κι εγώ να σας γράψω και να σας ευχαριστήσω θερμότατα για την απόφασή σας να απορριφθεί η πρότασή μου. Τέλος πάντων τά’ χει αυτά η Ευρώπη, έχω ταξιδέψει αρκετά και γνωρίζω,ευτυχώς τυχαίνει να ξέρω τον Χρήστο, αλλιώς θα έπρεπε να είχα κοπιάσει πολύ για να έρθω ως εκεί να βρω τον μπακάλη της γειτονιάς σας, ή κάποιον περιπτερά και να αφήσω ένα σημείωμα, δεν ξέρω, είπαμε έχω ταξιδέψει πολύ, αλλά ίσως όχι τόσο ώστε να γνωρίζω πως συμπεριφέρεται κανείς σωστά μέσα στο πλαίσιο ενός επίσημου φορέα όπως είναι ο δικός σας.

Θέλω λοιπόν με αυτό το μέιλ να σας ευχαριστήσω πάρα πολύ που δεν θα συνεργαστούμε, γιατί ειλικρινά παρακολουθώντας τις τελευταίες σας κινήσεις και αντιλαμβανόμενη το υψηλό ευρωπαϊκό καλλιτεχνικό σας επίπεδο, το οποίο θεωρεί το προκλητικό, αρνητικό στοιχείο για έναν καλλιτέχνη (και πάλι σας συγχαίρω για το σκεπτικό σας, γιατί όντως η τέχνη δεν πρέπει να προκαλεί, ούτε να ταράζει),κατάλαβα ότι ορθώς δεν μπορώ να ανήκω σε ένα τέτοιο προοδευτικό σχήμα, σαν αυτό που εκπροσωπείτε.

Όσον αφορά την πρόκληση, η οποία σαφέστατα είναι το γυμνό, το αίμα, και διάφορα τέτοια απεχθή στοιχεία που χαρακτηρίζουν το έργο μου, συμφωνώ μαζί σας ότι πρέπει να καταδικάζεται και να απορρίπτεται από φεστιβάλ ευρωπαϊκών προδιαγραφών και με βάση την ευρωπαϊκή νοοτροπία σας θα ήθελα με όλη μου την ταπεινότητα να σας προτείνω, μιας και τώρα είστε επιτέλους Ευρώπη, να σβήσετε από το ευρωπαϊκό θέατρο και τα ονόματα των, Frank Castorf, Angelica Liddell, Vegard Vinge, Christoph Schlingensief (συγγνώμη που αναφέρω ονόματα που σίγουρα δεν γνωρίζετε)επίσης μιας και πήρατε τη γομολάστιχα στα χέρια σας γιατί δεν διαγράφετε από τον καλλιτεχνικό χάρτη και τον Χάνεκε και τον Ταραντίνο και τον Μπουνιουέλ και τον Φράνσις Μπέικον και τον Μπουκόφσκι και τον Καζανόβα και τον Εμπειρίκο και τον Λάνθιμο, έχετε πάρα πολύ δουλειά να κάνετε και ειλικρινά σας μιλάω μόνο εσείς μπορείτε! Θα προσφέρετε πολλά καλά στην τέχνη, πιστέψτε με. Και κάτι τελευταίο: Δεν ξέρω αν το έχετε πάρει χαμπάρι, υπάρχουν πλέον πολύ φτηνά αεροπορικά εισιτήρια για την Ευρώπη, ειδικά σε low season περιόδους.

Δεν θα ήταν κακό να πηγαίνατε μερικές βόλτες, είναι φτηνά και πραγματικά γίνονται πολλά φεστιβάλ έξω. Καταλαβαίνω ότι η Ελλάδα είναι ωραία χώρα, και σαν το ελληνικό κλίμα δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο,όμως ειλικρινά θα ήταν χρήσιμο έστω να δείτε πώς γίνονται τα φεστιβάλ, να πάρετε μία μυρωδιά. Δεν έχετε περιέργεια να δείτε τι είναι αυτή η Ευρώπη επιτέλους; Που όλο την ακούτε και δεν την έχετε δει ποτέ; Θα μπορούσα να συνεχίσω με πολλές φιλικές συμβουλές ακόμα, απλώς επειδή δεν μου αρέσει να καταβάλλω τόσο κόπο αφιλοκερδώς,θα σταματήσω εδώ.

Σας ευχαριστώ και πάλι θερμότατα που δεν θα χρειαστεί να συναντηθούμε ποτέ και σας εύχομαι ολόψυχα ένα φεστιβάλ όπως το ονειρεύεστε: ανώδυνο, ακίνδυνο και φιλήσυχο,σαν την ίδια την τέχνη.

Λένα Κιτσοπούλου

Υ.Γ. Σε περίπτωση που θελήσετε να επανορθώσετε έστω στο ελάχιστο, έχω αφήσει τον αριθμό του λογαριασμού μου στην ταβέρνα Στράτος για να μου καταβάλετε το ποσό των1000 ευρώ. Είναι το κόστος του γράμματος που μόλις συνέταξα, μου πήρε συνολικά μία ώρα, στην τιμή όμως συμπεριλαμβάνω και το γεγονός ότι είμαι βραβευμένη συγγραφέας.