Προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας για το αεροδρόμιο στο Καστέλι

by/ Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας για το αεροδρόμιο στο Καστέλι / 5 View / 30/07/2019

Ακύρωση του νόμου για το νέο αεροδρόμιο ζητούν κάτοικοι και φορείς του Ηρακλείου με τα επιχειρήματα ότι για την αδειοδότηση του έργου δεν πραγματοποιήθηκε σύγχρονη εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων και ότι δεν έχει ληφθεί υπόψη η Οδηγία 92/43/ΕΟΚ για την Προστασία Ειδών και Οικοτόπων. Κίνηση – προάγγελος για προσφυγή και στα ευρωπαϊκά δικαστήρια.

Τις σοβαρές παραβάσεις της ευρωπαϊκής περιβαλλοντικής νομοθεσίας αλλά και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου που επιφέρει ο νόμος 4612/19, με τον οποίο κυρώθηκε η σύμβαση παραχώρησης για το αεροδρόμιο Καστελλίου, καταγγέλλουν με προσφυγή τους στο Συμβούλιο της Επικρατείας φορείς και κάτοικοι του Ηρακλείου.

Η αίτηση ακύρωσης του νόμου κατατέθηκε στις 25 Ιουλίου από την «Πρωτοβουλία Πολιτών για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδος» και την «Οικολογική Παρέμβαση Ηρακλείου» αλλά και από πολίτες της περιοχής.

Οπως τονίζει στην «Εφ.Συν.» ο πληρεξούσιος δικηγόρος Γιώργος Μπάλιας, αναπληρωτής καθηγητής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών, η κύρωση με νόμο της σύμβασης παραχώρησης που υπεγράφη μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και του αναδόχου, επέχει θέση αδειοδότησης του έργου.

Για τις αδειοδοτήσεις αντίστοιχων έργων όμως, η ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι ιδιαίτερα αυστηρή και επιβάλλει πριν από την άδεια να έχουν υπάρξει τα στάδια ελέγχου και αντιμετώπισης των συνεπειών στο ευρύτερο περιβάλλον. «Κάτι τέτοιο δεν συνέβη στην περίπτωση του αεροδρομίου στο Καστέλλι», αναφέρει ο κ. Μπάλιας.

Οπως τονίζεται και στην προσφυγή, πριν από την αδειοδότηση του έργου δεν πραγματοποιήθηκε εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων, διαδικασία αναγκαία και απαιτητή σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2011/92/Ε.Ε., εφόσον οι επιπτώσεις του έργου είναι πολύ ευρύτερες γεωγραφικά από την περιοχή αυτού καθαυτού του έργου και επηρεάζουν τον άνθρωπο, την πανίδα και τη χλωρίδα, το έδαφος, τα ύδατα, τον αέρα, το κλίμα και το τοπίο, τα υλικά αγαθά και την πολιτιστική κληρονομιά.

Αντίθετα, το έργο προωθήθηκε για αδειοδότηση μόνο με τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του 2009, η οποία δεν περιλαμβάνει σημαντικές παραμέτρους της νέας περιβαλλοντικής νομοθεσίας καθώς έχουν παρέλθει πλέον δέκα χρόνια από τη σύνταξή της.

Επιπλέον, για την αδειοδότηση του έργου δεν έχει ληφθεί υπόψη η Οδηγία 92/43/ΕΟΚ για την Προστασία Ειδών και Οικοτόπων, παρά το γεγονός ότι επηρεάζονται καθοριστικά η Ζώνη Ειδικής Προστασίας «Αστερούσια Ορη (Κόφινας)» με κωδικό GR4310013, η Ειδική Ζώνη Διατήρησης με κωδικό GR4320002 – «Δίκτη» (Οροπέδιο Λασιθίου, Καθαρό, Σελένα, Κράσι, Σελάκανο, Χαλασμένη Κορυφή) και η Ειδική Ζώνη Διατήρησης με κωδικό GR4310006 – Δίκτη: Ομαλός της Βιάννου (Σύμη-Ομαλός).

Αγνόησαν τους οικοτόπους

Οπως αναφέρεται στην αίτηση ακύρωσης, από το αδειοδοτημένο έργο λείπει παντελώς η απαιτούμενη καταγραφή των φυσικών οικοτόπων, των ζωικών και των φυτικών ειδών αλλά και η αξιολόγηση των επιπτώσεων στις προστατευόμενες περιοχές και στα είδη πανίδας και χλωρίδας χάριν των οποίων ορίστηκαν οι περιοχές αυτές ως προστατευόμενες και εντάχθηκαν στο οικολογικό δίκτυο Natura 2000.

Συμπτωματικά μάλιστα, την ίδια μέρα που κατατέθηκε η προσφυγή για το αεροδρόμιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ε.Ε., επειδή δεν προστατεύει επαρκώς τους φυσικούς οικοτόπους και τα είδη που περιλαμβάνονται στο δίκτυο Natura 2000.

Οι προσφεύγοντες τονίζουν πως η αδειοδότηση του έργου ενδύθηκε τον μανδύα του νόμου για την ψήφιση του οποίου δεν παρασχέθηκε η αναγκαία πληροφόρηση και γνώση στους βουλευτές, κάτι που φάνηκε και από τα πρακτικά της συζήτησης στη Βουλή, ενώ συνολικότερα δεν πραγματοποιήθηκε δημόσια διαβούλευση για τις σημαντικές παραμέτρους του έργου.

Κίνδυνος για ελαιόδενδρα

Εν τέλει, η κυρωθείσα με νόμο σύμβαση παραχώρησης, εφόσον δεν υπήρχαν οι αναγκαίες προβλέψεις για την περιβαλλοντική προστασία, παραβιάζει το άρθρο 8 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, το οποίο αφορά το δικαίωμα στην ιδιωτική ζωή, στο οποίο σύμφωνα με τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου ενσωματώνεται και το δικαίωμα σε ένα υγιές περιβάλλον.

Εκ μέρους των προσφευγόντων, ο Γιώργος Μαυραντωνάκης, πρόεδρος της «Πρωτοβουλίας για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας», τονίζει στην «Εφ.Συν.» πως οι κάτοικοι είναι αποφασισμένοι να αντιταχθούν στο έργο με κάθε πρόσφορο μέσο καθώς το αεροδρόμιο θα σημάνει ξερίζωμα χιλιάδων ελαιόδεντρων και καταστροφή λόγω ρύπανσης όλων των υπολοίπων από τα οποία ζει σήμερα η εύφορη περιοχή.

«Επιπλέον σχεδιάζουν ένα πανάκριβο αεροδρόμιο που θα επιβαρύνει υπέρογκα τόσο τους μόνιμους κατοίκους της Κρήτης όσο και τον τουρισμό, τη στιγμή που υπάρχει ήδη αεροδρόμιο στο Ηράκλειο, το οποίο μπορεί να επεκταθεί», τονίζει ο κ. Μαυραντωνάκης, επισημαίνοντας πως η προσφυγή στο ΣτΕ είναι μόνο το πρώτο βήμα και πως οι παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας θα τεθούν υπόψη και των ευρωπαϊκών δικαστηρίων.