«Μοντέλο» ΔΕΗ και στην ΟΣΥ από την κυβέρνηση

by/ Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο «Μοντέλο» ΔΕΗ και στην ΟΣΥ από την κυβέρνηση / 1 View / 25/11/2019

Μιας και ο τίτλος θυμίζει το γνωστό τραγούδι του αείμνηστου Τζίμη Πανούση με τα αναρίθμητα αρκτικόλεξα, ας δανειστούμε παραφρασμένο και έναν ακόμα στίχο του: η κυβέρνηση Μητσοτάκη «κάνει βίδες» μία συλλογική σύμβαση (ΣΣΕ), η οποία αφορά περίπου 5.000 εργαζόμενους.

Εν προκειμένω, τους περίπου 3.800 οδηγούς, σταθμάρχες και επόπτες, τους πάνω από 800 εργατοτεχνίτες, καθώς και τους πάνω από 250 διοικητικούς υπαλλήλους της ΟΣΥ Α.Ε., η οποία διαχειρίζεται τα τρόλεϊ και αστικά λεωφορεία.

Όπως διαπίστωσαν, εν μία νυκτί, αφαιρέθηκαν με υπουργική παρέμβαση από την υπογραφείσα σύμβαση 3 άρθρα που αφορούσαν βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα για ορισμένες ειδικότητες, οικογενειακά επιδόματα. Επίσης, αφαιρέθηκε το άρθρο 19 στην παράγραφο 3 του οποίου αναφερόταν ότι «οι καταβολές και χορηγήσεις που έλαβαν χώρα κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα 2015 έως και 2018, δεν αναζητούνται, διότι θεωρούνται ως καλόπιστα χορηγηθείσες, ληφθείσες και αναλωθείσες».

Ως εκ τούτου, «είναι στον αέρα όλα αυτά τα έτη και ανά πάσα στιγμή μπορούν να μας πάρουν πίσω όσα μη μισθολογικά δικαιώματα περιλαμβάνονται, π.χ. παιδικούς σταθμούς, λογοθεραπείες, ποσά ετοιμότητας κ.α.», εξηγεί στην «Εποχή» ο Ηλίας Γκιουλάκης, μέλος της διοίκησης του συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ και θυγατρικών (σ.σ. η ΟΣΥ είναι θυγατρική του ΟΑΣΑ) και μέλος του Δ.Σ. του Εργατικού Κέντρου Αθήνας.

Η ΣΣΕ είχε υπογραφεί στις 11 Ιουνίου 2019, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αλλά η εφαρμογή της καθυστέρησε (και) λόγω των εκλογών του Ιουλίου.

«Στις 14 Οκτωβρίου, μετά από συνάντηση με το προεδρείο του σωματείου (ΔΑΚΕ – ΠΑΣΚΕ), ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Αχ. Καραμανλής, ανακοίνωσε ότι θα τιμήσει τις υπογραφές των συμβάσεων», σημειώνει ο κ. Γκιουλάκης.

Ωστόσο, η διοίκηση της εταιρείας κατέθεσε στο ΕΡΓΑΝΗ δύο συμβάσεις, την υπογραφείσα από όλα τα μέρη, αλλά και άλλη μία, την εγκριθείσα, με υπογραφή μόνο του υφυπουργού Δημοσιονομικής Πολιτικής, Θ. Σκυλακάκη, από την οποία απουσιάζουν τα 4 προαναφερθέντα άρθρα!

«Ως παράταξη του ΜΕΤΑ ΟΣΥ είχαμε ρωτήσει συγκεκριμένα το προεδρείο του σωματείου αν η ΣΣΕ θα είναι ίδια με αυτή που είχαμε υπογράψει ή αν θα λείπει έστω και ένα άρθρο, ο πρόεδρος και ο γραμματέας μας καθησύχασαν ότι θα ήταν η ίδια, χωρίς την παραμικρή αλλαγή», επισημαίνει ο κ. Γκιουλάκης.

Όταν, όμως, εργαζόμενοι πήραν το πινάκιο της ΣΣΕ που αναρτήθηκε από την Επιθεώρηση Εργασίας, διαπίστωσαν την ωμή παρέμβαση.

Πλέον, ζητούν απαντήσεις τόσο από τους συνδικαλιστικούς τους εκπροσώπους, όσο, κυρίως, από την πολιτική ηγεσία των δύο εμπλεκόμενων υπουργείων για την καραμπινάτη εξαπάτηση.

Προάγγελος μειώσεων μισθών

«Δεν μπορούμε να αποδεχτούμε την απαξίωση και τον εξευτελισμό ενός σωματείου- σύμβολο, ούτε είναι δυνατόν τη σύμβαση, οποιαδήποτε σύμβαση, να την φτιάχνει ένας υπουργός», προσθέτει ο κ. Γκιουλάκης.

Όπως αναφέρει, η μεθόδευση αυτή αποτελεί προάγγελο μειώσεων μισθών, αποσχίσεων κλάδων και διαμόρφωσης εργαζομένων δύο ταχυτήτων στο άμεσο μέλλον. Ήδη ο αρμόδιος υπουργός έχει συσχετίσει την επόμενη ΣΣΕ με την «πορεία» της εταιρείας.

Αν κάτι σας θυμίζει, είναι ακριβώς το σχέδιο που υλοποιείται αυτήν την περίοδο και στη ΔΕΗ, όπου και εκεί η κυβέρνηση φανέρωσε την αντίληψή της για τις συλλογικές συμβάσεις: παρενέβη με νόμο, εντελώς αντισυνταγματικά, για να καταργήσει την υφιστάμενη επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση, ώστε να μην ισχύει για τους νεοπροσλαμβανόμενους (οι εργαζόμενοι 2 ταχυτήτων που λέγαμε νωρίτερα).

Στην περίπτωση της ΔΕΗ, η κυβέρνηση προέβαλε την κατάργηση της μονιμότητας (μόνιμη νεοφιλελεύθερη επωδός για το δημόσιο), για να δώσει την εντύπωση ότι περικόπτει προνόμια λίγων, ενώ η μονιμότητα των εργαζομένων στη ΔΕΗ έχει καταργηθεί ήδη από το… 2012.

Έντονα έχει αντιδράσει η ΓΕΝΟΠ – ΔΕΗ, που προγραμματίζει συλλαλητήριο την ερχόμενη Τετάρτη 27/11 στην πλατεία Συντάγματος.

Οι κινήσεις της κυβέρνησης, με μπόλικη δόση κοινωνικού αυτοματισμού, πραγματοποιούνται λίγο καιρό μετά την επίθεση στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας και τις αντεργατικές διατάξεις του «αναπτυξιακού» νόμου, στις οποίες έχουμε αναφερθεί εκτενώς στην «Εποχή».

Στάσεις εργασίας στο Μετρό

Επιστρέφοντας στους εργαζόμενους στις συγκοινωνίες, μία ακόμα συλλογική σύμβαση φαίνεται ότι καταστρατηγείται: σύμφωνα με το Σωματείο Λειτουργίας του Μετρό (ΣΕΛΜΑ), οι εργαζόμενοι, με ευθύνη της διοίκησης, εδώ και έξι μήνες δεν λαμβάνουν δεδουλευμένες αποδοχές που απορρέουν από τη ΣΣΕ, που έχουν υπογράψει τόσο η προηγούμενη όσο και η νυν πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών.

Γι’ αυτό και το σωματείο προκήρυξε στάσεις εργασίας στο Μετρό, οι συρμοί του οποίου θα ακινητοποιηθούν την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου, από την έναρξη της βάρδιας μέχρι τις 9 το πρωί και από τις 9 το βράδυ έως τη λήξη της βάρδιας και την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου από τις 12.00 έως τις 16.00.